The Mind and the Heart in the Epistolary Legacy of F. M. Dostoevsky (the Pre-Penal Period)
DOI:
https://doi.org/10.31802/WI.2024.11.2.003Keywords:
mind and heart, F. M. Dostoevsky’s epistolary legacy, the problem of the “mystery of man” in F. M. Dostoevsky’s work, patristic heritage, F. M. Dostoevsky’s early work, theological understanding of the problems of F. M. Dostoevsky’s work, F. M. Dostoevsky and OrthodoxyAbstract
The article (based on the epistolary legacy of the pre-penal period of F. M. Dostoevsky) examines how the writer understood the human mind and heart. The research methods are: biographical analysis and epistolary heritage analysis, philological comparative historical analysis of texts, theological analysis. It is known that the great writer, not only in his work, but also in his letters, paid great attention to these concepts. Within the framework of reasoning over the rational and emotional (based on the material of Dostoevsky’s letters), an attempt is made to solve the problem of interpreting the expressions “the mystery of man” (in the famous letter to his brother dated August 16, 1839) and the diary “depths of the human soul”. The author of the study hypothesizes that two well-known letters briefly outline a promising program of F. M. Dostoevsky’s work in terms of depicting a person and revealing this “mystery of man”, the essence of which is to depict the harmonious relationship between the mind and heart of his characters. The article shows that not only in Dostoevsky’s brilliant works, but also in life, the heart was the main thing in a person for him. This is directly confirmed by his epistolary legacy.
Downloads
References
Библия. Книги священного писания Ветхого и Нового Завета с параллельными местами и приложениями [Текст]: в синодальном переводе. М.: Никея, 2016.
Варсонофий Оптинский, прп. Беседы. Издание Введенской Оптиной пустыни, 2005.
Григорий (Кация), иерод. О сердце человека // Православие. [Электронный ресурс]. URL: https://pravoslavie.ru/42493.html#_ftn1 (дата обращения: 27.11.2024).
Григорий Синаит, прп. Творения / пер. еп. Вениамина (Милова). М.: Изд. Новоспасский монастырь, 1999.
Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Л.: Наука, 1972–1990.
Исаак Сирин, прп. Творения: слова подвижнические. Сергиев Посад: [б. и.], 31911.
Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие / пер. с фр. мон. Магдалины (В. А. Рещиковой). CTCЛ, 22012.
Макарий Великий, прп. Духовные беседы, послания и слова. М.: Изд. Сретенского монастыря, 2004.
Максим Исповедник, прп. Мистагогия // [перевод с древнегреческого А. И. Сидорова ; вступительная статья А. В. Маркова]. М.: Рипол-классик, 2018.
Никодим Святогорец, прп. Невидимая брань / пер. с греч. еп. Феофана Затворника Вышенского. М.: Отчий дом, 2023.
Паисий Величковский, прп. Об умной или внутренней молитве. М.: Директ-Медиа, 2014.
Паскаль Б. Мысли. СПб., 1888.
Феофан (Говоров), еп. Ответы на вопросы инока относительно различных деланий монашеской жизни. Боровичи: Тип. И. С. Гомзина, 1908.
Бердяев Н. А. Откровение о человеке в творчестве Достоевского. М.: T8RUGRAM, 2018.
Буланов А. М. Святоотеческая традиция понимания сердца в творчестве Ф. М. Достоевского // Христианство и русская литература. Санкт-Петербург.: Наука, 1994. С. 270–306.
Власкин А. П. Надрыв // Федор Достоевский. Антология жизни творчества. [Электронный ресурс]. URL: https://fedordostoevsky.ru/research/aesthetics-poetics/173/ (дата обращения: 15.11.2024).
Георгий Флоровский, прот. Пути русского богословия. Минск, 2006.
Карамзин Н. М. Чувствительный и холодный // Избранные сочинения: в 2 т. Т. 1. М.; Л.: Художественная литература, 1964. С. 740–754
Касаткина Т. А. Достоевский и исихазм: «Преступление и наказание» // Неизвестный Достоевский. 2022. №4. С. 171–185.
Классицизм // Большая российская энциклопедия. [Электронный ресурс]. URL: https:// bigenc.ru/c/klassitsizm-ea4dc5 (дата обращения: 14.01.2024).
Кочеткова Н. Д. Сентиментализм. Карамзин // История русской литературы: в 4 т. Т. 1 / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом). Л.: Наука, 1980 // Фундаментальнаяэлектронная библиотека «Русская литература и фольклор». [Электронный ресурс]. URL: https://feb-web.ru/feb/irl/rl0/rl1/rl1-7262.htm?cmd=p (дата обращения: 14.01.2024).
Максимов П. М. Ум и сердце героев в раннем рассказе Ф. М. Достоевского «Честный вор» в контексте святоотеческого учения о борьбе с помыслами // БВ. 2024. № 2 (53). С. 202–234.
Нечаева В. С. Ранний Достоевский 1821–1849. М.: Наука, 1979.
Плетнев Р. В. Достоевский и Евангелие // Русские эмигранты о Достоевском. СПб., 1994.
Пущаев Ю. В. Советский Достоевский: Достоевский в советской культуре, идеологии и философии // Философский журнал. 2020. №4. 102–118.
Сердце: христианское учение // Азбука веры. [Электронный ресурс]. URL: https://azbyka.ru/serdce-xristianskoe-uchenie#_ftnref2 (дата обращения: 19.11.2024).
Фёдорова П. С. Н. А. Бердяев о Достоевском-антропологе // Слово и образ. Вопросы изучения христианского литературного наследия. 2022. №1 (6). С. 102–107.
Фридлендер Г. М. Письма Достоевского // Достоевский Ф. М. ПСС и писем: в 30 т. Т. 28. Кн. 1. Л., 1985. С. 5–26.
Шепилов Д. Т. Непримкнувший. М.: Вагриус, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.