Fr. Georges Florovsky’s Theology of History as the Mainstream of Neo-Patristics

Authors

  • Rupova Rosalia M. Russian State Social University

DOI:

https://doi.org/10.31802/2658-%207491-2020-1-3-104-114

Keywords:

neo-patristic synthesis, theology of history, hesychasm, epigenesis

Abstract

The article characterizes the concept of neo-patristic synthesis, which suffered substantial changes since it was declared by Fr. Georges Florovsky in 1936. Being initially rather abstract and generic, it gradually gained in precision and detail, incorporating the results of subsequent multidisciplinary studies, and acquired the features of methodologically rigorous discourse. In this integrated discourse, which also includes ecclesiology, anthropology, theology of culture, theology of history plays the role of the core concept, determining the architectonics of the whole building of neo-patristic synthesis. The author consecutively reviews all Florovsky’s works dedicated to the Christian understanding of history. This allows to trace the evolution and different shades of Fr. Georges’ theology of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rupova Rosalia M., Russian State Social University

Doctor of Philosophy
Associate Professor at the Department of Theology at the Russian State Social University
4, build. 1 Wilhelm Pieck St., Moscow, Russia, 129226

References

Флоровский Г., прот. О последних вещах и последних событиях // Догмат и история / сост. Е. Холмогоров; ред. В. Писляков. М.: Свято-Владимирское Братство, 1998. С. 444–465.

Флоровский Г., прот. Век патристики и эсхатология. Введение // Избранные богословские статьи / ред.-сост. А. Кырлежев. М.: Пробел, 2000. С. 228–242.

Флоровский Г., прот. Смысл истории и смысл жизни // Вера и культура. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Се ли вер с то ва. СПб.: РХГИ, 2002. С. 61–83.

Флоровский Г., прот. Эволюция и эпигенез // Вера и культура. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Селив ер с то ва. СПб.: РХГИ, 2002. С. 424–440.

Флоровский Г., прот. Откровение и истолкование // Вера и культура. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Се лив ер с то ва. СПб.: РХГИ, 2002. С. 616–633.

Флоровский Г., прот. Затруднения историка-христианина // Вера и культура. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГИ, 2002. С. 671–707.

Флоровский Г., прот. Спор о немецком идеализме // Христианство и цивилизация. Изб ранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлам пи ева, В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГА, 2005. С. 402–423.

Гаврилюк П. Георгий Флоровский и религиозно-философский ренессанс. Киев: Дух і літера, 2017.

Михайлов П. Б. Категории богословской мысли. М.: ПСТГУ, 2013.

Хоружий С. С. Концепция неопатристического синтеза на новом этапе // Опыты из русской духовной традиции. М.: Ин-т св. Фомы, 2018. С. 351–374.

Newman J. H. An Essay on the Development of Christian Doctrine. New York: ImageBooks, 1960.

Гаврилюк П. Георгий Флоровский и религиозно-философский ренессанс. С. 182–183.

Published

2021-09-12

How to Cite

Rupova Р. М. (2021). Fr. Georges Florovsky’s Theology of History as the Mainstream of Neo-Patristics. Theological Questions, (1 (3), 104–114. https://doi.org/10.31802/2658- 7491-2020-1-3-104-114