On the Voluntariness and Natural Necessity of Impeccable Passions in Christ: On the Question of the Boundaries Between Orthodoxy and Monophysitism
DOI:
https://doi.org/10.31802/PWG.2025.13.1.001Keywords:
St. Maxim the Confessor, St. John of Damascus, Leontius of Byzantium, Julian of Halicarnassus, Severus of Antioch, monophysitism, aphthartodocetism, monoenergism, natural causality (necessity), nature, will, voluntariness, Sinless (natural) passionsAbstract
This article examines the issue of the manifestation of natural, sinless passions in the Lord Jesus Christ, which has not received wide coverage in Orthodox dogmatics. The main nerve in this issue is the teaching on the deliberate «permission» of each specific passion in Christ by His divine will, which was formed by anti-Chalcedonian Severus of Antioch and Julian of Halicarnassus. However, such an understanding later was characteristic of the St. Maxim the Confessor and John of Damascus, which causes an ambiguous attitude towards it in the Orthodox thought and does not allow a clear distinction to be made between the Orthodox teaching and the monoenergism. In contrast to the position of the St. Maximus and St. John, the article examines several statements by other Fathers, among whom stand out Leontius of Byzantium and St. Sophrony of Jerusalem, whose positions regarding voluntariness are similar and consist in the fact that Christ combines in Himself voluntary incarnation with the simultaneous assumption of natural causality and self-moving human will; at the same time, the Savior always had the power to exalt Himself above human sinless passions in a supernatural way. Such «Leontiefian» understanding of voluntariness is exactly seen as Orthodox by prof. V. V. Bolotov, A. I. Brilliantov and archpriest Sergei Bulgakov.
Downloads
References
Athanase d’Alexandrie. Sur l’incarnation du Verbe / introd., texte critique, trad., notes et index by C. Kannengiesser. Paris: Cerf, 1973. (SC; vol. 199).
Gregorius Nazianzenus. Orationes XXVII–XLV // PG. T. 36. Col. 9–623.
Gregorius Nyssenus. De Beatitudinibus // PG. T. 44. Col. 1194–1302.
Iohannes Damascenus. Expositio fidei // PG. T. 94. Col. 796–1228.
Leontius of Byzantium. Complete Works / ed. by Brian E. Daley. Oxford: Oxford University Press, 2017.
Maximus Confessor. Opuscula teologica et polemica ad Marinum // PG. T. 91. Col. 9–286.
Severus of Antioch. Letter 1 to Oecumenius the Count, about Properties and Operations / ed. and trans. by E. W. Brooks. Turnhout: Brepols, 1985 // PO. Vol. 12. Fasc. 2. P. 175–186.
Sophronius Hierusalymitanus. Epistola Synodica // PG. T. 87. Col. 3148–3200.
Афанасий Великий, свт. Творения. Ч. 1. Изд. 2-е, испр. и доп. Сергиев Посад: СТСЛ, 1902.
Григорий Богослов, свт. Творения. Т. 1: Слова. М.: Сибирская благозвонница, 2007. (Полное собрание творений святых отцов Церкви и церковных писателей в русском переводе; т. 1).
Григорий Нисский, свт. Творения. Ч. 2. М.: Тип. В. Готье, 1861. (ТСО; т. 38).
Иоанн Дамаскин, прп. Полное собрание творений св. Иоанна Дамаскина. Т. 1. СПб.: изд. Императорской С.-Петербургской Духовной Академии, 1913.
Иоанн Дамаскин, прп. Источник знания / пер. с древнегреч. и комм. Д. Е. Афиногенова, А. А. Бронзова, А. И. Сагарды, Н. И. Сагарды. М.: Индрик, 2002. (Православный Свято-Тихоновский Богословский институт. Святоотеческое наследие. Т. 5).
Леонтий Византийский. Диалог против тех из наших, которые присоединились к губительному учению афтартодокетов (Contra aphthartodocetas) / пер. Т. А. Щукина, комм. Т. А. Щукина и О. М. Ноговицына // ESSE: Античная традиция и патрологические исследования. 2021. Т. 6. № 1. С. 209–237.
Софроний Иерусалимский, свт. Соборное послание // Деяния Вселенских Соборов. Т. 6. Собор Константинопольский 3-й, Вселенский Шестой. Казань: центр. тип., 1908. С. 140–167.
Юлиан Галикарнасский. Догматические фрагменты (1–10) / пер. с греч. иер. Олега Давыденкова // Богословский Сборник. М., 2002. № 9. С. 47–58.
Юлиан Галикарнасский. Догматические фрагменты (11–74) / пер. иер. Олега Давыденкова // Литературные традиции христианского Египта. М.: ПСТГУ, 2008. С. 163–177.
Адриан (Пашин), игум. «Евхаристический» аргумент в полемике святого Анастасия Синаита с афтартодокетами // Богословский вестник. 2015. № 16–17. С. 56–68.
Болотов В. В. Лекции по истории древней Церкви. Т. 4 / под ред. А. Бриллиантова. Петроград: Третья Государственная Типография, 1918.
Бриллиантов А. И. Лекции по истории древней Церкви / вст. ст. и науч. ред. А. Ю. Братухина. СПб.: изд. Олега Абышко, 2007.
Булгаков С., прот. Агнец Божий. Paris: YMCA-Press, 1933.
Диспут с Пирром: прп. Максим Исповедник и христологические споры VII столетия / отв. ред. Д. А. Поспелов. М.: Храм Софии Премудрости Божией, 2004.
Елиманов В. Е., Адриан (Пашин), игум. Первородное повреждение в православном богословии: к вопросу о наследуемости греха (Часть 2) // Богословский вестник. 2024. № 2 (53). С. 32–57.
Каноны или книга правил святых апостол, святых соборов, вселенских и поместных, и святых отец. Догмат ста семидесяти святых отец Шестого Вселенского Собора, Константинопольского. О двух волях и действиях в Господе нашем Иисусе Христе (680). Минск: Братство в честь святого Архистратига Михаила, 2016.
Кожухов С., диак. Халкидониты и монофизиты в первой половине VI в. и полемика между ними // Церковь, общество и культура в Поздней Античности и Средневековье: Учебное пособие / сост. Г. Е. Захаров. М.: изд. ПСТГУ, 2022. С. 33–78.
Немыченков В. И. О сострадании Бога человеку // Развитие личности. 2016. № 4. С. 169–205.
Олег Давыденков, прот. Христологическая система умеренного монофизитства и её место в истории византийской богословской мысли / дисс. …доктора теологии. М.: ПСТГУ, 2018.
Олег Давыденков, свящ. Афтартодокетизм // ПЭ. 2009. Т. 4. С. 193–194.
Олег Давыденков, свящ. Догматическое богословие: Учебное пособие. М.: ПСТГУ, 2017.
Олег Давыденков, свящ. Communicatio idiomatum как важнейшая часть православного учения о Лице Искупителя // Материалы ежегодной богословской конференции ПСТГУ. М.: ПСТГУ, 1997. С. 7–15.
Тареев М. М. Христос: Основы христианства. Т. 1. Изд. 2-е. Сергиев Посад: СТСЛ, 1908.
Щукин Т. А., Беневич Г. И. Леонтий Византийский // ПЭ. 2020. Т. 40. С. 534–545.
Chesnut R. C. Three Monophysite Christologies: Severus of Antioch, Philoxenus of Mabbug, and Jacob of Sarug. New York: Oxford Univerity Press, 1976.
Grillmeier A., Hainthaler T. Christ in Christian Tradition. Vol. 2/2 / transl. by J. Cawte, P. Allen. London: Mowbray, 1995.
Hovorun, C. Will, Action and Freedom: Christological Controversies in the Seventh Century. Leiden: Brill, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




