PRAYER FOR THE DEPARTED AS ONE OF THE ASPECTS OF THE THEOLOGY OF ARTEMIUS, THE HEGUMEN OF THE HOLY TRINITY- ST. SERGIUS MONASTERY
DOI:
https://doi.org/10.31802/PWG.2024.11.1.002Keywords:
Artemius, non-possessors, the Moscow Council of 1553–1554, M.S. Bashkin, the church commemoration of the dead, monasterial land ownership, saint Nilus of Sora, saint Joseph VolotskyAbstract
Artemius, the theologian of the middle of the 16th century, is a prominent figure of the non-possessors movement. For a short time in 1551, he was hegumen of the Holy Trinity-St. Sergius Monastery. Later at the Moscow Council of 1553–1554, he was defrocked, condemned as a heretic and imprisoned in the Solovetsky Monastery. After 1554, Artemius, having escaped from prison, finds himself in the Grand Duchy of Lithuania, where he takes an active part in the polemic between the Orthodox and Protestants. At the Council mentioned above, various accusations were made against Artemy, and the main one was Artemius' involvement in the heresy of Matthew Semyonovich Bashkin. Among other accusations, Artemius was condemned in denial of the value of commemorating the dead. Whereas other accusations, such as the non-condemnation of the Novgorod-Moscow heretics, a frivolous attitude to rituals, as well as involvement in the heresy of M.S. Bashkin, were rejected by Artemius, the accused hegumen partially acknowledged his attitude to the church commemoraion.
The aim of this article is to analyze Artemius’ attitude to the church commemoration of the dead. We will show that this aspect of the former hegumen's theology is directly related to the controversy about monasterial land ownership that took place in the 16th century in Muscovite Russia.
Downloads
References
ГИМ. Увар. 255/1. Л. 451.
Акты, собранные в библиотеках и архивах Российской Империи архиографической экспедицией Императорской академии наук. Т. 1. СПб., 1836. С. 249–256.
История о великом князе Московском // Библиотека литературы Древней Руси / Подготовка текста и комментарии А. А. Цехановича, перевод А. А. Алексеева. Т. 11. СПб.: «Наука», 2001. С. 310–479.
Нил Сорский, преподобный. Послание Гурию Тушину // Библиотека литературы Древней Руси / Подг. текста, комм. и пер. Г. М. Прохорова. СПб.: Наука, 2006. Т. 9. С. 170–176.
Нил Сорский, преподобный. О том, как жить, от святых писаний // Преподобный Нил Сорский: Устав и послания / Составление, перевод, комментарии, вступ. статья Г. М. Прохорова. М.: Институт русской цивилизации, 2011. С. 74–86.
Послание Иосифа Волоцкого княгине Голениной / Подготовка текста и комментарии Я. С. Лурье, перевод А. А. Алексеева // Библиотека литературы Древней Руси. Т. 9. СПб.: «Наука», 2006. С. 208–216.
Послания старца Артемия, XVI века. Памятники полемической литературы в Западной Руси / сост. Петр Гильтебрандт // Русская историческая библиотека. Т. 4. СПб., 1878. Кн. 1. Стб. 1201–1448.
Постановления святых апостолов чрез Климента, епископа и гражданина Римского. Сергиев Посад: Издательство Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, 2006.
VIII летописный сборник, именуемый Патриаршей или Никоновской летописью // Полное собрание русских летописей. Т. 13. СПб., 1904.
Алексеев А. И. Под знаком конца времён. Очерки русской религиозности конца XIV – начала XVI вв. СПб.: «Алетейя», 2002.
Алексеев А. И. Религиозные движения на Руси последней трети XIV – начала XVI в.: стригольники и жидовствующие. М.: «Индрик», 2012.
Беляков А. В. Гурий // Православная энциклопедия. Т. 13. М., 2006. С. 478.
Вилинский С. Г. Послания старца Артемия (XVI века). Одесса, 1906.
Голубинский Е. Е. История русской Церкви: период второй, Московский. СПб.: Тип. Синодальная, 1904.
Казакова Н.А. Вассиан Патрикеев и его сочинения. М., Ленинград: Издательство Академии наук СССР, 1960.
Калугин В. В. Артемий // Православная энциклопедия. Т. 3. М., 2001. С. 458–462.
Синицына Н. В. Типы монастырей и русский исторический идеал // Монашество и монастыри в России. XI—XX века: Исторические очерки / Отв. ред. Н.В. Синицына. М.: «Наука», 2002. С. 116–149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.