Model of Orthodox Upbringing as the Basis for Preserving Traditional Values in Russia

Authors

  • Sergey S. Medvedev Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2023.13.4.009

Keywords:

Model of upbringing based on the Orthodox tradition, national educational ideal, anthropological ideal, Russian civilization, principles of Orthodox pedagogy, traditional values, spiritual and moral development of personality, upbringing, Orthodox pedagogy

Abstract

The article identifies the problem of developing the national education system through the preservation of the traditional values of the Russian people and the continuity of generations. It is noted that in Russia, over the centuries, traditional values were formed on the basis of the Orthodox faith. Three groups of values traditional for the Orthodox consciousness are identified. It is noted that students’ assimilation of the value paradigm is possible through the implementation of the Orthodox model of upbringing, which is based on the Christian concept of man, the meaning of his being and purpose. The article examines the structure of an upbringing model based on the Orthodox tradition, provides the main goals and principles, forms, methods, means of teaching and education, criteria corresponding to indicators by which one can judge the level of formation of a person’s value orientations. in educational organizations with a religious (Orthodox) component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey S. Medvedev, Moscow Theological Academy

PhD Student at the Department of Ecclesiastical and Practical Disciplines at the Moscow Theological Academy

Academy, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

s.medvedev@lavra.ru

References

Указ Президента Российской Федерации от 09.11.2022 № 809 «Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей» // Официальное опубликование правовых актов. [Электронный ресурс]. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202211090019 (дата обращения 04.11.2023).

Федеральная рабочая программа воспитания / Институт изучения детства, семьи и воспитания Российской академии образования // Федеральные рабочие программы воспитания в составе Федеральных образовательных программ начального общего, основного общего, среднего общего образования. Министерство просвещения Российской Федерации. 2023. С. 2–16. [Электронный ресурс]. URL: https://институтвоспитания.рф/programmy-vospitaniya/ooy/programma-vospitaniya/ (дата обращения 12.10.2023).

Василий Великий, свт. Беседа первая о сотворении человека «по образу» // Творения: в 2 т. Т. 1. М.: Сибирская благозвонница, 2008.

Георгий (Шестун), архим, М. В. Захарченко. Вернуться в Россию: Миссия и стратегическая цель образования // Непрерывное образование. 2019. № 2 (28). С. 10–12.

Гревцева Г. Я., Циулина М. В. Краткий словарь-справочник по гражданско-патриотическому воспитанию. Челябинск: Цицеро, 2014.

Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2014. (Стандарты второго поколения).

Коротких С. Н. Обеспечение социального партнерства между образовательными организациями и традиционными религиозными организациями в Российской Федерации // Научно-методический электронный журнал «Калининградский вестник образования». 2022. № 3 (15). С. 64–83.

Малинин В. А., Повшедная Ф. В., Пугачев А. В. Формирование духовно-нравственных качеств личности обучающихся в условиях современного образования // Вестник Мининского университета 2022. Т. 10, № 1. С 2.

Слободчиков В. И, Королькова И. В., Остапенко А. А., Захарченко М. В. Системный кризис отечественного образования как угроза национальной безопасности. М.: Российский институт стратегических исследований, 2016.

Фролов И. Т. Философский словарь. М.: Республика, 2001.

Шестун Евгений, прот. Православная педагогика. М.: Про-Пресс, 2001.

Published

2023-12-15

How to Cite

Medvedev С. . (2023). Model of Orthodox Upbringing as the Basis for Preserving Traditional Values in Russia. Praxis, (4 (13), 103–114. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2023.13.4.009

Issue

Section

Juvenalis. Masters and postgraduate studies

Categories

Most read articles by the same author(s)