«Those in the Monastery Often Make Feasts»: Some Sketches for Future Commentaries on the Canonical Answers by Metropolitan John Prodromos
DOI:
https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2023.11.2.006Keywords:
Ancient Russia, canon law, Metropolitan John II, Chernorizets Jacob, Canonical Answers of Metropolitan John II, Old Russian monastery, monastic meal, monastic feastsAbstract
The canonical answers of Metropolitan John are a well-known, but still underestimated and not fully commented source on the early history of the Russian Church. The presented article is an attempt to comment on 29 answers of Metropolitan John II on the practice of organizing and holding joint monastic meals in monasteries. The analysis of the sources allows us to conclude that with all the monastic maximalism of Metropolitan James, the realities reflected in the question and the answer to it need to be criticized with extreme caution. Meanwhile, the practice of monastic feasts, although it contradicted the norms of monastic piety and statutes, was perceived in the local ecclesiastical and monastic environment as a kind of norm, reflecting the notions of Christian love as it was understood in Russia. This situation was the result of the transfer to the monastic environment of ideas borrowed from the druzhinny (boyar) and princely culture.
Downloads
References
Былины о Садке // Новгородские былины / изд. подг. Ю. И. Смирнов и В. Г. Смолицкий. М.: Наука, 1978. С. 148–231.
Во вторник третьей недели поста, на часах, слово утешительное к братии о пользе душевной // БЛДР. 1997. Т. 1: XI–XII века. С. 442–445.
В четверг третьей недели поста слово святого Феодосия о терпении, о любви и посте // БЛДР. 1997. Т. 1: XI–XII века. С. 434–439.
Вопросы Кирика, Саввы и Илии, с ответами Нифонта, епископа новгородского, и других иерархических лиц // Памятники древнерусского канонического права / ред. А. С. Павлов. Ч. 1. СПб.: [б. и.], 1908. Стб. 21–62.
Грамота № 605 // Древнерусские берестяные грамоты. [Электронный ресурс]. URL: http://gramoty.ru/birchbark/document/show/novgorod/605/ (дата обращения 20.07.2023).
Житие Авраамия Смоленского // БЛДР. 1997. Т. 5. С. 30–65.
Житие Феодосия Печерского // БЛДР. 1997. Т. 1: XI–XII века. С. 352–433.
Изборник 1076 года: тексты и исследования / изд. подгот. В. С. Голышенко; под. ред. С. И. Коткова. М.: Наука, 1965.
Илья Муромец в ссоре со Владимиром // Илья Муромец / подг. текст., стат. и коммент. А. М. Астаховой. М.; Л.: Наука, 1958. С. 230–234.
Канонические ответы митрополита Иоанна II // Памятники древнерусского канонического права / ред. А. С. Павлов. Т 6. Ч. 1: Памятники древне-русского канонического права. СПб.: [б. и.], 1908. Стб. 1–20.
Киево-Печерский Патерик // БЛДР. 1997. Т. 4: XII век. С. 296–489.
Кирилл Туровский, свт. Слово о бельцах и монашестве // БЛДР. 1997. Т. 4: XII век. С. 170–185.
Отрывки греческого текста канонических ответов русского митрополита Иоанна II / публ. и примеч. проф. А. С. Павлова. СПб.: тип. Императорской Академии наук, 1873.
Память и похвала князю русскому Владимиру // БЛДР. 1997. Т. 1: XI–XII вв. С. 316–327.
Пападимитриу С. Д. Иоанн II, митрополит Киевский и Федор Продром. Одесса: Эконом, 1902.
Письмо митрополита Иоанна Ф. Продрому // Митрополиты Древней Руси (X–XVI) века / архим. Макарий (Веретенников). М.: Изд. Сретенского монастыря, 2016. C. 127–128.
Полное собрание русских летописей. Т. 2: Ипатьевская летопись. М.: Язык славянской культуры, 2001.
Поучения к простой чади // БЛДР. 1997. Т. 4: XII век. С. 284–291.
Поучение митрополита русского Никифора в Неделю сыропустную в церкви к игуменам и ко всему иерейскому и дьяконскому чину и к мирским людям // Жидята: святитель, писатель, мыслитель / И. В. Дергачева, В. В. Мильков, С. В. Милькова. М.: Изд. Мир философии, 2016. С. 337–340.
Правда Русская: в 3 т. / сост. Б. В. Александров, В. Г. Гейман, Г. Е. Кочин, Н. Ф. Лавров и Б. А. Романов; под ред. Б. Д. Грекова. Т. 2: Тексты. М.; Л.: Изд. АН СССР, 1947.
Правила Православной Церкви с толкованиями Никодима (Милаша), еп. Далматинско-Истрийского: пер. с серб. / предисл. проф. И. Пальмов. Прилож. к журн. «Церковный вестник» и «Христианское чтение». Т. 1–2. СПб.: Изд. СПбДА, 1911.
Студийско-Алексиевский устав // Типикон патриарха Алексия Студита в Византии и на Руси / А. М. Пентковский. М.: Изд. Московской Патриархии, 2001. С. 229–422.
Суд Ярославль Вол(о)димерич(ь). Правда русьская // Правда Русская: в 3 т. / сост. Б. В. Александров, В. Г. Гейман, Г. Е. Кочин, Н. Ф. Лавров и Б. А. Романов; под ред. Б. Д. Грекова. Т. 1: Тексты. C. 104–117.
Требник / по благословению патр. Алексия II. СПб.: Свято-Троице-Сергиева Лавра, 1995.
Устав князя Ярослава о церковных судах // Древнерусские княжеские уставы XI–XV вв. / изд. подг. Я. Н. Щапов. М.: Наука, 1976. C. 86–91.
Артамонов Ю. А. Анна Далассина и Анна (Янка) Всеволодовна: византийский опыт монастырского строительства на Руси // Электронный научно-образовательный журнал История. 2019. Т. 10. № 9 (83). С. 2.
Артамонов Ю. А. Византийский опыт организации «двойных» монастырей в Древней Руси // Восточная Европа в древности и средневековье. Вып. 30: XXX Юбилейные Чтения памяти члена-корреспондента АН СССР В. Т. Пашуто. Москва, 17–20 апреля 2018. Материалы конференции. М.: ИВИ РАН, 2018. С. 12–15.
Артамонов Ю. А. "Двойные монастыри" Древней Руси // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. 2019. № 1 (75). С. 10–14.
Ванькова А. Б. "Двойные", смешанные или монастыри-побратимы? O статусе так называемых двойных монастырей в Византии VIII–XV вв. // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 2: История. История Русской Православной Церкви. 2019. № 86. С. 25–39.
Гайденко П. И. Несколько замечаний о социальных аспектах древнерусского монашества XI — первой половины XIII вв. // Вестник Екатеринбургской духовной семинарии. 2015. № 4 (12). С. 48–78.
Голубинский Е. Е. История Русской церкви. Кн. 16: Период первый, киевский или домонгольский: Первая половина тома. М.: Крутицкое Патриаршее подворье; Общество любителей церковной истории, 1997.
Гришина Е. А., Махов А. Е. Формулы в составе текста: к анализу новгородской берестяной грамоты № 605 // Балто-славянские исследования 1985. М.: Наука, 1987. С. 209–221.
Кириллин В. М. Образ князя Владимира Святославича в древнерусских гомилиях XI–XII вв. // Древняя Русь: Пространство книжного слова = Ancient Rus: The field of the bookish word: историко-филологические исследования / отв. ред. В. М. Кириллин. М.: Языки славянской культуры, 2015. С. 63–97.
Колесов В. В. Древняя Русь: наследие в слове: в 5 кн. Кн. 3: Бытие и быт. СПб.: Филологический факультет Санкт-Петербургского государственного университета, 2004.
Павлов А. С. Номоканон при большом требнике: его история и тексты, греческий и славянский, с объяснениями и критическими примечаниями: Опыт научного разрешения вопроса об этом сборнике, возникавших в прошлом столетии в Святейшем правительствующем синоде. М.: тип. Г. Лисснера и А. Гешеля, преемн. Э. Лисснера и Ю. Романа, 1897.
Vinulović L. Irene Doukaina and the double monastery of the Theotokos Kecharitomene and Christ Philanthropos: relation between private piety and ktetorship // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2022. № 1(31). С. 71–82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.