Canonical Analysis of the Content of Theatrical art According to the Testimony of the Holy Fathers of the II–IV Centuries

Authors

  • Tchaikovsky Nazariy Petrovic Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2021.7.2.013

Keywords:

antique theater, Christian church, theatrical art, tragedy, comedy, antique drama, mimes, Roman Empire, church fathers, canon law

Abstract

The article examines issues related to the history of the development of ancient theatrical art and the reaction to it from the prominent fathers and teachers of the Christian Church of the II -nd — IV-th centuries, as one of the fundamental reasons for the negative attitude of the Church towards the theater throughout history. An attempt is made to analyze those stage forms and genres that were most widespread in the Roman Empire during the indicated period and their canonical assessment is given within the framework of the most interesting and important church rules of this period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tchaikovsky Nazariy Petrovic , Moscow Theological Academy

PhD student at the Department of Ecclesiastical and Practical Disciplines at the Moscow Theological Academy

Academy, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

Августин Блаженный. Творения. Т. 3. О граде Божием. СПб.: Алетейя; Киев: УЦИММ-пресс, 1998.

Аристотель. Поэтика / пер. М. Л. Гаспарова // Аристотель. Творения. В 4 т. Т. 4. М.: Мысль, 1983. С. 645–680.

Армстронг А. Х. Истоки христианского богословия. Введение в античную философию. СПб.: Изд. Олега Абышко, 2006.

Боннар А. Греческая цивилизация. В 3 т. М. 1995.

Василий Великий, свт. Творения. Т. 1. Ч. 2. М. 1891.

Головня В. В. История античного театра. М.: Искусство, 1972.

Эргон Ж. Повседневная жизнь этрусков. М.: Молодая гвардия; Палимпсест. 2009.

Иоанн Златоуст, свт. Творения. Т. 1. Кн. 1. М.: СТСЛ, 1993.

Иоанн Златоуст, свт. Творения. Т. 1. Кн. 2. М.: СТСЛ, 1993.

Карпюк С. Г., Кудрявцева Т. В., Кулишова О. В. Границы и функции античного искусства: введение в спецкурс // Вестник Российского Государственного Гуманитарного Университета. 2013. С. 297–317.

Киприан Карфагенский, свт. Книга о зрелищах // Киприан Карфагенский, свт. Творения. Ч. 2. Киев, 1879. С. 338–368.

Книга Правил святых апостол, святых Соборов Вселенских и поместных и святых отец. М.: Русский Хронографъ. 2004.

Кравцов Н. А. Государственное регулирование театра и статус актеров в Древнем Риме // Terra Economicus. 2012. Т. 10. № 3. С. 100–108.

Кравцов Н. А. Христианская мысль первых веков о политической роли искусства // Вестник юридического факультета ЮФУ. 2019. Т. 6. № 2. С. 19–22.

Кузина Н. В. К вопросу о происхождении культа Диониса // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. Вып. 4–1. С. 252–259.

Кулишова О. В. Хор в древнегреческом театре V в. до н. э. // Труды исторического факультета Санкт-Петербургского университета. 2015. Вып. 23. С. 36–51.

Лебедев А. П. Публичные зрелища и голос церкви по поводу них. Церковно-исторические повествования общедоступного содержания и изложения. СПб.: Изд. книгопродавца И. Л. Тузова, 1903.

Ливий Т. История Рима от основания города. Т. 1. М.: Наука, 1989.

Лосев А. Ф. Философия Мифология Культура. М.: Изд. Политической литературы. 1991.

Михалицын П. Е. От Мельпомены ко Христу: судьба античного театра в Византии (Лекция 25) // Византийская мозаика. Сборник публичных лекций Эллино-византийского лектория при Свято-Пантелеимоновском храме. Вып. 3. Харьков: Майдан, 2015. С. 192–235.

Моммзен Т. История Рима. СПб.: Лениздат, 1993.

Поляков Е. Н. Римский театр — история становления // Вестник ТГАСУ. 2013. № 2 (39). С. 9–23.

Поляков Е. Н., Иноземцева Т. О. Древнегреческий театр — история зарождения. // Вестник ТГАСУ. 2014. № 1 (42). С. 9–30.

Поляковская М. А., Чекалова А. А. Византия: быт и нравы. Свердловск: Изд-во Урал. унта, 1989.

Правила Святых Вселенских соборов с толкованиями. М.: [Б. и.],1877.

Проблемы поэтики и истории литературы. Саранск: Мордовский гос. ун-т им. Н. П. Огарева, 1973.

Раин А. П. Свт. Иоанн Златоуст и театральные зрелища его времени. Страсть к зрелищам в древнем мире и борьба с нею вселенского учителя. // Христианское чтение. 1896. Вып. 1. С. 171–193.

Ромах Н. И. Культурогенность Древнего Рима // Аналитика культурологи. 2007. Вып. 7.

Татиан. Речь против эллинов // Сочинения древних христианских апологетов. СПб. Алетейя, 1999. С. 176–183.

Тертуллиан. О зрелищах // Тертуллиан. Творения Ч. 2. СПб. 1849. С. 122–161.

Чекалова А. А. Константинополь в VI веке. Восстание Ника. СПб.: Алетейя, 1997.

Чистюхин И. Н. Византийский театр: учебное пособие. Орел.: ОГИК, 2018.

Чистюхин И. Н. Каноническое право Православной Церкви о зрелищах и театре // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2018. № 2. С. 89–116.

Чистюхин И. Н. Отношение христианской Церкви к театру в контексте научного исследования церковных канонов // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2016. № 3. С. 94–117.

Чистюхин И. Н. Содержание античных зрелищ // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. № 10. С. 127–134. [Электронный ресурс]. URL: https://e- koncept.ru/2016 (дата обращения 01.09.2021).

Published

2021-12-27

How to Cite

Tchaikovsky Н. . (2021). Canonical Analysis of the Content of Theatrical art According to the Testimony of the Holy Fathers of the II–IV Centuries. Praxis, (2 (7), 184–214. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2021.7.2.013

Issue

Section

Juvenalis. Masters and postgraduate studies

Categories