Marius Victorinus. Treatise «Against Arius» (fragments)
translation from Latin, introduction and notes by Alexey R. Fokin
DOI:
https://doi.org/10.31802/METAFRAST.2020.3.1.003Keywords:
христианство, богословие, арианские споры, триадология, сущность, качество, равенство, единство, тождество, подобие, свт. Иларий Пиктавийский, Марий ВикторинAbstract
The article contains a commented translation of chapters 20 to 23 and 28 to 32 of Marius Victorinus’ treatise «Against Arius», where he makes a discussion with Homoeusians and refutes their theses, exposed in a letter of Basil, bishop of Ankyra, the leader of Homoeusians«On the similarity in substance». According to Victorinus, their doctrine is not only a betrayal of the Nicene doctrine of the consubstantiality of the Father and the Son, but also contains contradiction to the Aristotelian logic, according to which there can be a similarity only in quality, but not in substance. The introductory article provides a brief overview of the Homoeusians and their position in the history of the Arian controversy, and also discusses the controversial reaction of the Western Niceneans to the doctrine of «the similarity in substance».
Downloads
References
Marii Victorini Opera. Pars I. Opera theologica / ed. P. Henry, P. Hadot. Vindobonae: Hoelder Pichler Tempsky, 1971. (CSEL; vol. 83/1).
Marius Victorinus. Opera theologica / ed. A. Locher. Leipzig: G. B. Teubner, 1976.
Marius Victorinus. Theological Treatises on the Trinity / transl. by M. T. Clark. Washington: Catholic University of America Press, 1981.
Mario Vittorino. Opere teologiche / a cura di C. Moreschini con la collaboratione di C. O. Tommasi. Torino: Unione tipograficoeditrice torinese, 2007.
Marius Victorinus. Traités théologiques sur la Trinité I-II / texte Etabli par P. Henry, introd., trad. et not. par P. Hadot. Paris: Cerf, 1960. (SC; vol. 68-69).
Nemesii Emeseni de natura hominis / ed. M. Morani. Leipzig: Teubner, 1987. (Bibliotheca scriptorum Graecorum et Romanorum Teubneriana).
Болотов В. В. Лекции по истории Древней Церкви. Т. 1-4. СПб: Тип. М. Меркушева, 1908- 1918; М.: Спасо-Преображенский Валаамский Ставропигиальный монастырь, 1994.
Попов И. В. Святой Иларий, епископ Пиктавийский // Попов И. В. Труды по патрологии. Сергиев Посад: СТСЛ; МДА, 2004. Т. 1. С. 417-734.
Спасский А. А. История догматических движений в эпоху Вселенских соборов. Тринитарный вопрос. Сергиев Посад: М.С. Елов, 1914.
Фокин А. Р. Христианский платонизм Мария Викторина. М.: Центр библейско-патрологических исследований, 2007.
Фокин А. Р. Иларий Пиктавийский // ПЭ. М.: ЦНЦ "Православная энциклопедия", 2009. Т. 22. С. 77-103.
Фокин А. Р. Модусы сущего и не сущего у Мария Викторина // Платоновские исследования. 2016. Вып. 4. С. 130-169.
Фокин А. Р. "Intellegentia simplicitatis": доктрина божественной простоты у Мария Викторина, ее философские источники и богословское значение // Вестник ПСТГУ. Серия I: Богословие. Философия. Религиоведение. 2018. Вып. 78. С. 27-45.
Фокин А. Р. Критика и апология учения о "подобосущии" в латинской патристике IV века: Марий Викторин versus Иларий Пиктавийский // Вестник ПСТГУ. Серия I. "Богословие. Философия. Религиоведение". 2019. Вып. 85. С. 31-51.
Фокин А. Р. Формирование тринитарной доктрины в латинской патристике. М.: ОЦАД, 2014.
Abogado J. Hilary of Poitiers on Conciliating the Homouseans and the Homoeouseans: An Inquiry on the Fourth Century Trinitarian Controversy. Bern: Peter Lang, 2016.
Ayres L. Nicaea and Its Legacy: An Approach to Fourth Century Trinitarian Theology. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Bethune-Baker J. F. The Meaning of Homoousios in the "Constantinopolitan" Creed. Cambridge: Cambridge University Press, 1901.
Coustant P. Vita sancti Hilarii Pictaviensis episcopi ex ipsius scriptis ac veterum monumentis concinnata // PL. T. 9. Col. 125-184.
Erismann Ch. Identité et ressemblance: Marius Victorinus, théologien et lecteur d'Aristote // Études philosophiques. 2012. Vol. 101 (2). P. 181-190.
Gummerus J. Die homöusianische Partei bis zum Tode des Konstantius. Leipzig: A. Deichert, 1900.
Hadot P. Introduction // Marius Victorinus. Traités théologiques sur la Trinité I. Paris: Cerf, 1960. (SC; vol. 68). P. 7-89.
Hadot P. L'image de la Trinité dans l'âme chez Victorinus et chez Saint Augustin // Studia patristica. 1962. Vol. 6. P. 409-442.
Hadot P. Marius Victorinus. Recherches sur sa vie et ses œuvres. Paris: Études augustiniennes, 1971.
Hadot P. Porphyre et Victorinus. Vol. 1-2. Paris: Études augustiniennes, 1968.
Hanson R. P. C. Search for the Christian Doctrine of God. The Arian Controversy, 318-381. Edinbourgh: T. & T. Clark, 1988.
Henne P. Introduction à Hilaire de Poitiers. Paris: Cerf, 2006.
Meslin M. Les ariens d'Occident 335-430. Paris: Seuil, 1967.
Simonetti M. La crisi ariana nel IV secolo. Roma: Institutum Patristicum "Augustinianum", 1975.
Steenson J. N. Basil of Ancyra and the Course of Nicene Orthodoxy. (Diss.). University of Oxford, 1983.
Steenson J. N. Basil of Ancyra on the Meaning of Homoousios // Arianism: Historical and Theological Reassessment / ed. R. C. Gregg. Cambridge (Mass.): Philadelphia Patristic Foundation, 1985. P. 267-279.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.