Features of the Theotokos Iconography “Cover us with the Shelter of Your Wing” (“The Protecting Veil”) of the Second Half of XVII–XIX centuries in the Eastern European Orthodox Culture

Authors

  • Evgeniia Iu. Suvorova Московская духовная академия

DOI:

https://doi.org/10.31802/2658-5111-2019-1-76-101

Keywords:

Museum of Moscow Theological Academy, icon-painter of the Kremlin Armoury, history of art, iconography, icon, church culture, the Theotokos, church canon, epoch of the Romanovs dynasty, The Protecting Veil, engraving of Ukrainian origin

Abstract

The article is devoted to a topical problem – the appearace of new and non-traditional icons of the Theotokos in Russia in the epoch of the Romanovs dynasty. The author of the article raises and studies the question concerning the origin of a new iconography of the Theotokos “Cover us with the shelter of Thy wing” in the end of the XVII-th century. At the turn of XVII–XVIII centuries there is a new iconography of the Theotokos in the Russian culture, which later received the name “The Protecting Veil”. The earliest Russian icon of this iconography is the image of the Theotokos “Cover us with the shelter of Thy wing” of the beginning of XVIII century, made by the master of the Armory chamber, from the collection of the название Museum of Moscow Theological Academy (Church-Archeological Room). The icon-painter of the Kremlin Armoury used an engraving of Ukrainian origin. In the fifth edition of the collection of legends of Holy Dimitry of Rostov “Bedewed fleece” (Chernigov, 1696), an engraved image of the Theotokos “Cover us with the shelter of Thy wing” was published, which are close to the icon of the Museum of Moscow Theological Academy. The almost identical iconographic copies of this engraving are the icon “Cover us with the shelter of Thy wing” of the second half of the XVIII century from the collection of the Historical Museum, the medallion from the collection of the National Museum in Lviv, the miraculous image of the Virgin, painted on the wall in 1700–1711 in the Romanian monastery Govora.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алексеева М. А. Жанр конклюзий в русском искусстве конца XVII – начала XVIII в. // Русское искусство барокко. М., 1977. С. 7–29.

Димитрий Ростовский, свт. Книга Житий святых. Киев, 1689.

Звездина Ю. Н. Икона «Богоматерь Ильинская Черниговская» 1696 года — дар Петру I в память Азовской победы // Филевские чтения. М., 2001. Вып. IX. С. 21–26.

Звездина Ю. Н. Образ Богоматери Ильинской Черниговской в росписи церкви Илии Пророка в Ярославле и аллегорические гравюры киевской печати // Научные чтения памяти И. П. Болотцевой (XII): сб. статей. Ярославль, 2008. С. 35–42.

Iканапiс Беларусi XV–XVIII староддзяу / ред. Н. Ф. Высоцкая. Мiнск, 1992.

Карэлін Ў., Мельнікаў М. Асаблівацсці ізводаў Пакроў і Апёка на Брэстчыне. Волинська ікона: дослідження та реставрація. Науковий збірник. Луцьк, 2003. В. 10.

Карташёв А. В. Очерки по истории Русской церкви. Париж, 1959. Т. I.

Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери // Православная энциклопедия. 2010. Т. 22. С. 360–365.

Кривцов Д. Ю. Образ двуглавого орла в символике западнорусских посвятительных предисловий XVII – начала XVIII века (на материалах изданий типографии Киевопечерской лавры) // Геральдика: материалы конференции «10 лет восстановления геральдической службы в России». СПБ., 2002. С. 58–66.

Летнянчин Л. Покров Богородицi в Дрогобицькому iконописi XVII–XVIII ст. // Сакральне мистецтво Бойкiвщини. Науковi читання пам’яти Мiхайла Драгана. Дрогобич, 1997. Вып. 1. С. 57–65.

Москва Православная. Октябрь / ред. М. И. Вострышев. М., 2004.

Островский Г. С. Захарий Зограф. Л., 1987.

Памятники литературы Древней Руси. Конец XV – первая половина XVI века / ред. Д. С. Лихачев. М., 1984.

Плохiй С. Покрова Богородиця в Украiнi // Пам’ятки Украiни: історія та культура. Київ, 1991. № 5. С. 34–39.

Погосян Е. А., Сморжевских-Смирнова М. А. «Я Деву в солнце зрю стоящу…»: образ апокалипсической Жены в русской официальной культуре 1695– 1742 гг. // Studia Russica Helsingiensia et Tartuensia. История и историософия в литературном преломлении. Тарту, 2002. VIII. С. 9–37.

Сазонова Л. И. Украинские старопечатные предисловия конца XVI – первой половины XVII в. (особенности литературной формы) // Русская старопечатная литература XVI – первая четверть XVIII в. Тематика и стилистика предисловий и послесловий. М., 1981. С. 153–187.

Смирнов Н. А. Орёл Российский: творение Симеона Полоцкого / Общество Любителей Памятников Древней Письменности ОЛДП. Петроград, 1915. Стасенко В. Христос I Богородиця у дереворiзах кирилличных книг Гали- чини XVII столiття: особливостi розробки та iнтерпретацii образу. Киiв, 2003.

Степовик Д. В. Украiнська графiка XVI–XVIII столiть. Еволюцiя образноi системi. Киiв, 1982.

Суворова Е. Ю. Иконография “Salus Populi Romani” в культуре России конца XVII–XIX вв. // CLIO-SCIENCE. Проблемы истории и междисциплинарного синтеза. М., 2016. Вып. VII. С. 287–298.

Суворова Е. Ю. Образы российских государственных и церковных деятелей в иконографии Покрова Богородицы конца XVII–XVIII вв. // CLIO- SCIENCE. Проблемы истории и междисциплинарного синтеза. М., 2018. Вып. IX. С. 263–273.

«Угодно в очах Божиих дело сие…». Сокровища Церковно-археологического кабинета Московской Православной Духовной Академии / ред. Л. П. Тарасенко. Сергиев Посад. 2004.

Украинские книги кирилловской печати XVI–XVIII вв. (1574 г. – I половина XVII в.): каталог / ред. Т. Н. Каменева. М., 1976. Вып. I.

Украинские книги кирилловской печати XVI–XVIII вв. Киевские издания 2-й половины XVII в.: каталог / ред. А. А. Гусева. М., 1981. Вып. II. Ч. 1.

Украинские книги кирилловской печати XVI–XVIII вв. Киевские издания 2-й половины XVII в.: каталог/ ред. А. А. Гусева. М., 1990. Вып. II. Ч. 2.

Украiнський iконопис XII–XIX ст. з колекцii НХМУ / ред. В. Бурлюк. Киiв. 2005.

Флоря Б. Н. Воссоединение Украины с Россией в оценке современников // Славянский альманах 2004. М., 2005. Вып. 9. С. 4–10.

Чаврыков Г. Болгарские монастыри. Памятники истории, культуры и искусства. София, 1974.

Чинякова Г. П. Древняя Русь и Запад. Русский лицевой Апокалипсис XVI– XVII веков. Миниатюра, гравюра, икона, стенопись. М., 2017.

Щербань В. Генеза iконографiї Покрови Богородицi на теренах України // Вiсник Львiвского Унiверситету. Мистецтвознавство. Львiв, 2005. Вип. 5. С. 138–147.

Chodynicki K. Kosciol prawoslawny a Rzecz Pospolita Polska 1370–1632. W., 1934.

Published

2019-06-15

How to Cite

Suvorova Е. Ю. . (2019). Features of the Theotokos Iconography “Cover us with the Shelter of Your Wing” (“The Protecting Veil”) of the Second Half of XVII–XIX centuries in the Eastern European Orthodox Culture. Church Art and Archaeology Review, (1 (1), 76–101. https://doi.org/10.31802/2658-5111-2019-1-76-101

Issue

Section

Живопись и графика

Categories