Deesis of the iconostasis of The Trinity Cathedral of Holy Trinity-St. Sergius Lavra: composition, iconography and artistic features

Authors

  • Bogdan B. Goncharuk Московская духовная академия

DOI:

https://doi.org/10.31802/2658-5111-2019-1-48-74

Keywords:

The Holy Trinity Cathedral, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Andrey Rublev, XV century, iconostasis, full-length Deesis row, Christ in Majesty, Christian iconography, art history, old Russian art, iconography

Abstract

This article analyzes the composition, iconography and artistic features of the icon in the Deesis row the iconostasis of the Holy Trinity Cathedral. Despite the uniqueness of the ensemble and the outstanding artistic value, the iconostasis has not been comprehensively studied, and some in details in the existing research of academics require clarification, and sometimes correction. This article presents a brief overview of the formation of the full-length Deesis in Rus, its liturgical basis and eschatological context. This article deals with the composition and iconography of the icons of the Trinity Deesisrow in comparison with Deesis rows of former times. A theory is also suggested about the reasons for movingthe final icons of Deesis: the martyrs Demetrius Of Thessalonica and George (relative to previous complexes). Special attention is paid to the analysis of the artistic system (composition, colour) of each of the icons in the row. The article reveals patterns of some artistic features in the icons. In the course of analysis by the author revealed a direct link was revealed between some artistic and compositional techniques (gestures, elements of the drawing of figures, garments, typology of the faces), and the early “rublev’s” works: the frescoes of the Dormition Cathedral of Vladimir 1408., the Deesis of Zvenigorod, the icon of the Holy Trinity. The author traces the process of artistic “directive” work of the foremost masters on the composition of the Deesis row of the Holy Trinity Cathedral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Афанасьева Т. И. Литургии Иоанна Златоуста и Василия Великого в славянской традиции (по служебникам XI–XV вв.). М.: Русский Фонд Содействия Образованию и Науке, 2015.

Бетин Л. В. Исторические основы древнерусского высокого иконостаса // Древнерусское искусство. [Сб. ст. Т. 5.] Художественная культура Москвы и прилежащих к ней княжеств. XIV–XVI вв., М.: Наука, 1970. С. 57–72.

Вахрина В. И. Иконы Ростова Великого. М.: Северный паломник, 2006.

Голубинский Е. Е. Преподобный Сергий Радонежский и созданная им Троицкая лавра: Жизнеописание преподобного Сергия. Путеводитель по лавре. Сергиев Посад: СТСЛ, 2012.

Грабарь И. Андрей Рублёв: Очерк творчества художника по данным реставрационных работ 1918–1925 гг. // Вопросы реставрации: Сб. ЦГРМ. 1. М., 1926. С. 7–112.

Дмитревский И. Историческое, догматическое и таинственное изъяснение Божественной литургии. 2-е изд. 1894. [Репринт:] М., 1993.

Евсеева Л. М. Эсхатология 7000 года и возникновение высокого иконостаса // Иконостас. Происхождение — развитие — символика / ред.-сост. A. M. Лидов. М.: Прогресс-Традиция, 2000.

Квливидзе Н. В. Деисус // Православная энциклопедия. Т. XIV. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2006. С. 316–319.

Квливидзе Н. В. Иисус Христос. Иконография // Православная энциклопедия.

Т. XXI. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2009. С. 705–713.

Кочетков И. А. «Спас в силах»: развитие иконографии и смысл // Искусство Древней Руси: Проблемы иконографии. М.: НИИ теории и истории изобраз. искусств, 1994. С. 45–68.

Лазарев В. Н. Андрей Рублёв и его школа. М.: Искусство. 1966.

Лазарев В. Н. История византийской живописи. М.: Искусство. 1986.

Лазарев В. Н. Русская иконопись от истоков до начала XVI века. М.: Искусство, 2000.

Лелекова О. В. Материалы к изучению иконостаса из Троицкого собора Троице-Сергиевой лавры // Археология искусства: сборник статей и материалов памяти Ольги Владимировны Лелековой (1932–2015) / сост. Г. И. Вздорнов при уч. Л. А. Лупушор и Е. В. Предеиной. М.: Индрик, 2016. С. 103–116.

Нерсесян Л. В. Иконы из иконостаса Успенского собора во Владимире // Андрей Рублёв. Подвиг иконописания. К 650-летию великого художника: [Каталог-альбом] / сост. Г. В. Попов, Б. Н. Дудочкин, Н. Н. Шередега. М.: Красная площадь, 2010. С. 242–246.

Огнев Б. А. Московское зодчество конца XIV и первой трети XV столетия: диссертация // К 600-летию Рождественского собора Саввино-Сторожевского монастыря / сост. Е. А. Белов. М.: Лето, 2008. С. 313–368.

Осташенко Е. Я. Палеологовские традиции в московской живописи конца XIV

– первой трети XV века. М.: Индрик, 2005.

Попов Г. В. Андрей Рублёв. М.: Северный паломник, 2007.

Попов Г. В., Рындина А. В. Живопись и прикладное искусство Твери XIV–XVI века. М.: Наука, 1979.

Смирнова Э. С. Живопись Великого Новгорода. Середина XIII – начало XV века. М.: Наука, 1976.

Щенникова Л. А. Иконы в Благовещенском соборе Московского Кремля. Деисусный и праздничный ряды иконостаса: каталог. М.: Красная площадь, 2004.

Evans H. C., ed. Byzantium: Faithand Power (1261–1557). The Metropolitan Museum of Art, New York, Yale University Press, New Haven and London, 2004.

Popova O. Les miniatures russes du XI-e au XV-e siècle. Leningrad, Éditionsd’art Aurore, 1975.

Published

2019-06-15

How to Cite

Goncharuk Б. Б. . (2019). Deesis of the iconostasis of The Trinity Cathedral of Holy Trinity-St. Sergius Lavra: composition, iconography and artistic features. Church Art and Archaeology Review, (1 (1), 48–75. https://doi.org/10.31802/2658-5111-2019-1-48-74

Issue

Section

Живопись и графика

Categories