Some Features of the Icon-painting Art of Academician P. S. T’urin

Authors

  • Daen Mira E.

DOI:

https://doi.org/10.31802/BCAA.2020.4.3.001

Keywords:

St. Paul of Thebes

Abstract

This article reveals the features of a little-studied phenomenon associated with Russian icon-painting in the second half of XIX century. An Academician of painting Platon Semenovich T’urin (1816–1882), who was a senior V. I. Surikov’s contemporary, became one of acknowledged representatives of this movement. In the Vologda State Museum-Reserve there is an icon «The Blessed Virgin Mary is the helper of giving birth» painted by T'urin for the Vologda church of Our Lady of Kazan. It was restored in 2016 by O. V. Karpacheva and remarkable for its innovative image that presents the Virgin with a Baby on her chest and stands closer to a portrait manner than iconic idealization. T’urin worked for many Russian churches but most of his paintings and icons were destroyed due to the anti-religious campaigns in Soviet times. Some traces of his icon-painting work we can find in a photo taken by S. A. Nepein in 1905, which is now in the Vologda State Museum-Reserve. It shows an interior of a home church in honor of the great martyr Alexandra, which was a chapel of a big church in honor of Archangel Michael in Upper Vologda and later demolished. According to archive data, an iconostasis dates from the early 1870s. Its detailed analysis helped to reveal a high-skilled artist’s hand and his representation of prominent Russian intellectuals in XVIII–XIX centuries embodied in the images of saints.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daen Mira E.

PhD in History of Fine Arts Researcher and Cultural worker of the Russian Federation

References

ГАВО. Ф. 26 «Вологодского попечительства о Детских приютах». Оп. 1. Д. 31. Ед. хр. 1, 27.

Македонская Н. М. Церковно-исторический атлас Вологодской области в 2 т. Т. 1. Вологда: Древности Севера, 2007

Отчёт Императорской академии художеств со 2 ноября 1870 по 4 ноября 1871 года. СПб.: тип. 2 отделения Собственной Е. И. В. Канцелярии, 1872.

Россия. Редакционные комиссии для составления положений о крестьянах, выходящих из крепостной зависимости. Приложения к трудам редакционных комиссий для составления положений о крестьянах, выходящих из крепостной зависимости: Сведения о помещичьих имениях. Т. 1. СПб.: Комиссия для составления положений о крестьянах, 1860.

Даен М. Е. Атрибуция портретов XVIII в. из ВГИАХМЗ // Памятники культуры. Новые открытия: ежегодник. 1998. С. 313–318.

Даен М. Е. Портрет В. И. Омельянова. Холст, масло. 103 х 65. ВГИАХМЗ. Инв. ВОКМ 5077 // Памятники культуры. Новые открытия: ежегодник. 1998. С. 116.

Лукомский Г. К. Вологда в её старине. Вологда: Северный кружок любителей изящных искусств, 1914.

Мудров Ю. В. Санкт-Петербург. Исаакиевский собор. Путеводитель. СПб.: Государственный музей-памятник «Исаакиевский собор», 2013.

Скрынников Р. Г. Святители и власти. Л.: Лениздат, 1990.

Published

2020-10-15

How to Cite

Daen М. (2020). Some Features of the Icon-painting Art of Academician P. S. T’urin. Church Art and Archaeology Review, (3 (4), 15–27. https://doi.org/10.31802/BCAA.2020.4.3.001