On the Issue of Theological and Didactic Icons of the Metropolitan Macarius’s Era

Authors

  • Samoylova Tatiana Ye. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/BCAA.2021.5.1.001

Keywords:

anti-Latin polemics, dogmas of Orthodoxy, icon, iconographic programme, innovations, patristic texts

Abstract

The article analyzes the innovative images of the famous 16th-century «Fourpart» icon from the Annunciation Cathedral of the Moscow Kremlin and its connection with the contemporary theological controversy. The author shows that the iconographic programme of the «Four-part» icon scrupulously works out a Trinity theme, as a response to the anti-Latin polemic. It allows us to speak confidently not about the distortion of the traditional understanding of the image, but about the enrichment of the system as a whole. Although a traditional image retained its high position, some new conceptual works were created. All iconographic innovations were based on patristic or liturgical texts and synthesized the iconographic explorations of the Byzantine-Balkan tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samoylova Tatiana Ye. , Moscow Theological Academy

PhD in History of Art, Senior Researcher at the Russian Academy of Arts 21, Prechistenka St., Moscow, 119034, Russia

Senior Researcher at the State Treatyakov Gallery 10, Lavrushinsky Lane, Moscow, 119017, Russia tsamol@mail.ru

References

Московские соборы на еретиков XVI века. Воспрос (sic. — Прим. ред.) дьяка Ивана Михайлова [Висковатого] о сотворении небесе и земли, и о Ветхаго деньми, и что во ангельском образе пишут Господа, а пророк о том вопиет: «Словесем Господним небеса утвердишася и Духом Его вся сила их», и о том ответ // Чтения в Императорском обществе истории и древностей Российских при Московском университете. 1847. № 3. Ч. II: Материалы отечественные. С. 3–8.

Маркина Н. Ю. «Четырехчастная» икона в контексте богослужебного чина // Восточно-христианский храм. Литургия и искусство / ред.-сост. А. М. Лидов. СПб., 1994. С. 285.

Московские соборы на еретиков XVI века. Жалобица благовещенского попа Селивестра // Чтения в Императорском обществе истории и древностей Российских при Московском университете. 1847. № 3. Ч. II: Материалы отечественные. С. 18–21.

Московские соборы на еретиков XVI века. Покаяние и ответ дьяка Ивана Михайлова // Чтения в Императорском обществе истории и древностей Российских при Московском университете. 1847. № 3. Ч. II: Материалы отечественные. С. 9–14.

Макарий (Веретенников), архимандрит. Жизнь и труды святителя Макария митрополита Московского и всея Руси. М.: Издательский совет РПЦ, 2002.

Вилинбахова Т. Б. Святая Живоначальная Троица с деяниями. СПб.: Гранд-Холдинг, 2009.

Качалова И. Я., Маясова Н. А., Щенникова Л. А. Благовещенский собор Московского Кремля: К 500-летию уникального памятника русской культуры. М.: Искусство, 1994.

Кондаков Н. П. Русская икона: в 4 т. Т. 4. Ч. 1–2. Прага: Seminarium kondakovianum, 1933.

Костюхина Л. М. Палеография русских рукописных книг XV–XVII вв. Русский полуустав. М.: ГИМ, 1999.

Маркина Н. Ю. «Четырехчастная» икона в контексте богослужебного чина // Восточно-христианский храм. Литургия и искусство / ред.-сост. А. М. Лидов. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994. С. 270–292.

Маркина Н. Ю. К проблеме изучения иконы «Четырехчастная»: история изучения «Дела дьяка Висковатого» и живописи грозненского времени // Проблемы изучения памятников духовной и материальной культуры. Вып. II. Материалы научной конференции 1991. М.: [АЛЕВ-В], 2000. С. 90–103.

Подобедова О. И. Московская школа живописи при Иване IV. М.: Наука, 1972.

Пуцко В. Г. «Четырехчастная» икона Благовещенского собора и «латинские мудрования» в русской живописи XVI века // Благовещенский собор Московского Кремля: Материалы и исследования. М.: Государственный историко-культурный музей заповедник «Московский Кремль», 1999. С. 218–235.

Редин Е. К. Христианская Топография Козьмы Индикоплова по греческим и русским спискам. Ч. 1. М.: Тип. Г. Лисснера и Д. Собко, 1916.

Сарабьянов В. Д. Символико-аллегорические иконы Благовещенского собора и их влияние на искусство XVI века // Благовещенский собор Московского Кремля. Материалы и исследования. М.: Государственный историко-культурный музей-заповедник «Московский Кремль», 1999. С. 164–217.

Серебрякова Е. И. О двух лицевых Индикопловах XVI в. из Музейного собрания ГИМ // И. Е. Забелин: 170 лет со дня рождения: Материалы научных чтений ГИМ, 29–31 октября 1990 г: в 2 ч. Ч. 2 / отв. ред. А. Д. Яновский. М., 1992. С. 70–78.

Kriza Agnes. The Russian Gnadenstuhl // Journal of the Warburg and Courtauld Insttitutes. 2016. Vol. 79. P. 79–130.

Published

2023-04-06

How to Cite

Samoylova Т. Е. (2023). On the Issue of Theological and Didactic Icons of the Metropolitan Macarius’s Era. Church Art and Archaeology Review, 1(5), 13–30. https://doi.org/10.31802/BCAA.2021.5.1.001