About Distinction Between Conditions of the World Before and After the Fall in Works of Russian Theologians and Religious Thinkers XIX — Early XX Century

Authors

  • Serebryakov Nicholay, deacon St. Tikhon's Orthodox University

DOI:

https://doi.org/10.31802/BSCH.2020.1.1.002

Keywords:

Russian theology of XIX — early XX centuries, St. Filaret (Drozdov), creation of the world, fall, biblical studies, scientific apologetics

Abstract

The article describes the views of the Russian theologians and religious philosophers of XIX - early XX centuries about a character and scales of influence of the fall on a condition of the world. We show that the Russian theology of this period recognizes the catastrophic influence of the fall on the entire universe. This influence is due to the close connection of man with the entire cosmos. However, this obvious theological truth was practically ignored in the discussion of the problem of the correlation of the biblical narrative about the creation of the world and man and scientific data in the natural science and apologetic literature in this period. Moreover, at the beginning of the ХХ century there are ideas that the fall in objective terms did not affect the state of the world, but that it changed only the nature of a man and man's view of the world. Only in the Russian religious philosophical literature at the beginning of the XX century the idea about the closest connection of a man and the universe got the response. On the basis of this idea religious philosophers gave a critical assessment of the ability of sciences to get into the world prior to the fall.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Serebryakov Nicholay, deacon, St. Tikhon's Orthodox University

PhD in Geology and Mineralogy, Senior Teacher at the Department of Biblical Studies at the St. Tikhon's Orthodox University

23B, Novokuznetskaya, Moscow 115184, Russia

nikserebr@yandex.ru

References

Игнатий (Брянчанинов), свт. Слово о человеке // БТ. 1989. Вып. 29. С. 284-321.

Сочинения епископа Игнатия Брянчанинова. Т. 3: Аскетические опыты. 3-е изд., испр.и доп. СПб.: И. Л. Тузов, 1905.

Феофан Затворник, свт. Толкование Послания апостола Павла к Римлянам (главы 1-8).М.: Правило веры, 2006.

Трубецкой Е. Н. Смысл жизни. С. 188-189.

Филарет Московский, свт. Беседа по освящении храма Пресвятой Богородицы, Взыскательницы погибших, в Тюремном замке пересыльных арестантов (1854) // Сочинения Филарета, митр. Московского и Коломенского. Слова и речи. Т. 5: 1849-1867.М.: Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1885. С. 537-541.

Филарет Московский, свт. Записки, руководствующие к основательному разумению книги Бытия, заключающие в себе и перевод сия книги на русское наречие. Ч. 1:Сотворение мира и история первого мира. М.: Синодальная тип., 1867.

Филарет Московский, свт. Слово в день Благовещения Пресвятыя Богородицы (1835) //Сочинения Филарета, митр. Московского и Коломенского. Слова и речи. Т. 3: 1826-1835. М.: Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1877. С. 337-346.

Филарет Московский, свт. Слово в день празднования Пресвятей Богородице в Страстном монастыре (1834) // Сочинения Филарета, митр. Московского и Коломенского. Словаи речи. Т. 3: 1826-1835. М.: Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1877. С. 258-265.

Филарет Московский, свт. Слово в неделю четвёртую по Пятидесятнице (1811) // Сочинения Филарета, митр. Московского и Коломенского. Слова и речи. Т. 1: 1803-1821. М.:Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1873. С. 9-15.

Филарет Московский, свт. Слово о гласе вопиющаго в пустыни и на воспоминание происшествий 1812 года (1814) // Сочинения Филарета, митр. Московского и Коломенского.Слова и речи. Т. 1: 1803-1821. М.: Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1873. С. 55-65.

Филарет Московский, свт. Слово по освящении храма Святыя Мученицы Татианы,при Московском Университете (1837) // Сочинения Филарета, митр. Московскогои Коломенского. Слова и речи. Т. 4: 1836-1848. М.: Тип. А. И. Мамонтова и Ко, 1882.С. 61-68.

Бердяев Н. А. Смысл творчества (Опыт оправдания человека). М.: Г. А. Леман и С. И. Сахаров, 1916.

Богородский Я. А. Начало истории мира и человека по первым страницам Библии. Казань:Центральная тип., 1906.

Глаголев С. С. О происхождении и первобытном состоянии рода человеческого. М.:Тип. Снегирёвой, 1894.

Голубинский Ф. А., прот., Левитский Д. Г. Премудрость и благость Божия в судьбах мираи человека (О конечных причинах). 5-е изд. СПб.: Тип. П. П. Сойкина, 1906.

Левитов П. Библейское учение о природе и отношение к ней человека // ХЧ. 1907. Вып. 2.С. 599-611.

Мумриков О., прот. Профессор московской духовной академии С. С. Глаголев (1865-1937) о естественно-апологетических задачах высших духовных школ: актуальность тезисов сто лет спустя // Вестник ПСТГУ. Сер. IV: Педагогика. Психология.2018. Вып. 48. С. 79-91.

Покровский А. И. Библейское учение о первобытной религии: Опыт библейско-апологетического исследования. Сергиев Посад: СТСЛ, 1901.

Рудинский Н., свящ. Жизнь и труды святого апостола Павла. Последовательный комментарий апостольских посланий, составленный по трудам еп. Феофана Затворника.М.: Правило веры, 1995.

Темномеров А., свящ. Учение Священного Писания о смерти, загробной жизни и воскресении из мёртвых. Догматико-экзегетическое исследование. СПб.: Тип. С. П. Яковлева, 1899.

Трубецкой Е. Н. Смысл жизни. Берлин: Слово, 1922.

Published

2020-06-15

How to Cite

Serebryakov Н. (2020). About Distinction Between Conditions of the World Before and After the Fall in Works of Russian Theologians and Religious Thinkers XIX — Early XX Century. Biblical Scholia, (1 (1), 26–48. https://doi.org/10.31802/BSCH.2020.1.1.002

Issue

Section

Biblical Apologetics

Categories