«Crisis of Russian Byzantinism» and Translations of Greek Church Fathers in the Old Rus’

Authors

  • Panteleev Sergey, deacon Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2658-7491-2020-1-3-134-147

Keywords:

Archpriest Georges Florovsky, translations into Old Russian, patristic heritage, theology in the Old Rus’, catalogues of Old Russian manuscripts, Christian hellenism

Abstract

Archpriest G. Florovsky is known to have been a true «hellenist», and Christian hellenism was to him a measure of historical and theological processes in the Church. This approach elicits varied response, however it lies in the basis of the assessment given by Father Georgy to theology in the Old Rus’ and is presented in the first chapter of his «Ways of the Russian Theology». No evaluation to this fact is given in the article, while the author draws attention to the understudied condition of theological works in the Old Rus’, and specifically of the Old Russian translations of Greek Church Fathers. Only development of consolidated catalogues of patristic works (the various repertories, which contain accurate data about patristic texts in Church Slavonic and refer to the Greek tradition) would allow to critically observe many ideas expressed by Father Georgy in the first chapter of the «Ways…» and provide basis for objective expounding of the Old Russian theology. While some progress has been achieved in this area of research, objective reconstitution of the early medieval Russian theology is far from being complete.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Panteleev Sergey, deacon, Moscow Theological Academy

PhD in Theology
Associate Professor of the Department of Philology of Moscow Theological Academy
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

Бруни А. М. Θεολόγος. Древнеславянские кодексы Слов Григория Назианзина и их византийские прототипы. М.; СПб.: Нестор-история, 2004.

Бруни А. М. Византийская традиция и старославянский перевод Слов Григория Назианзина. Т. 1. М.: Ин-т всеобщей истории РАН, 2010.

Василий (Кривошеин), архиеп. Книги о Русской Церкви // Церковь владыки Василия (Криво шеин а). Н. Новгород: Братство во имя св. Александра Невского, 2004. С. 318–337. Гаврилюк П. Георгий Флоровский и религиозно-философский ренессанс. Киев: Дух і літера, 2017.

Гранстрем Е. Э. Иоанн Златоуст в древней русской и южнославянской письменности (XI–XV вв.) // Труды Отдела древнерусской литературы. Л.: Наука. 1980. Т. XXXV. С. 345–375.

Иванов М. С. Богословское своеобразие патристики Киевской Руси // Русская патрология: Материалы академической конференции. Сергиев Посад: МДА, 2009. С. 129–157.

Иоанн Златоуст в древнерусской и южнославянской письменности XI–XVI веков: Каталог гомилий / сост. Е. Э. Гранстрем, О. В. Творогов, А. Валевичюс. СПб.; Opladen: Дмитрий Буланин; Westdeutscher Verlag, 1998.

Ким С. Славянска Златоустова еклога «Слово за пришествие Христово» по ръкопис № 11 от издание Свято-Троицката Сергиева лавра. Идентификация на източниците // Проглас: Филологическо списание. Велико Търново: Универс. св. св. Кирил и Мето дий. 2013. № 2. С. 29–47.

Мейендорф И., прот. Предисловие // Пути русского богословия. Вильнюс: [б. и.], 1991. С. I–VI.

Михайлов П. Б. Категории богословской мысли. М.: ПСТГУ, 2015.

Предварительный список славяно-русских рукописей XI–XIV вв., хранящихся в СССР (для «Сводного каталога рукописей, хранящихся в СССР, до конца XIV в. включительно») / сост. Н. Б. Шеламанова // Археографический ежегодник за 1965. М.: Наука, 1966. С. 177–272.

Прохоров Г. М. Келейная исихастская литература (Иоанн Лествичник, Авва Дорофей,

Исаак Сирин, Симеон Новый Богослов, Григорий Синаит) в библиотеке ТроицеСергиевой лавры с XIV по XVII в. // Труды Отдела древнерусской литературы. Л.: Наука. 1974. Т. XVIII. С. 317–324.

Прохоров Г. М. Келейная исихастская литература (Иоанн Лествичник, Авва Дорофей, Исаак Сирин, Симеон Новый Богослов, Григорий Синаит) в библиотеке КиррилоБелозерского монастыря // Монастырская культура: Восток и Запад / сост. Е. Г. Водо лазк ин. СПб.: Канун, 1999. С. 44–58.

Прохоров Г. М. Келейная исихастская литература (Иоанн Лествичник, Авва Дорофей, Исаак Сирин, Симеон Новый Богослов, Григорий Синаит) в библиотеке Соловецкого монастыря // Книжные центры Древней Руси. Книжное наследие Соловецкого монастыря / РАН. Ин-т русской литературы (Пушкинский Дом); отв. ред. О. В. Панченко. СПб.: Наука, 2010. С. 108–122.

Сапунов Б. В. Книга в России в XI–XIII вв. М.: Наука, 1978.

Сводный каталог славяно-русских рукописных книг, хранящихся в России, странах СНГ и Балтии. XIV век. Вып. I: Апокалипсис — Летопись Лавретьевская / ред. О. А. Князев ская, А. А. Турилов и др. М.: Индрик, 2002.

Сводный каталог славяно-русских рукописных книг, хранящихся в СССР: XI–XIII вв. / ред. Л. П. Жуковская и др. М.: Наука, 1984.

Творогов О. В. Древнерусская книжность XI–XIII веков (о Каталоге памятников) // Арх ео графия и текстология древнерусской литературы. СПб.: Альянс-Архео, 2009. С. 191–212.

Творогов О. В. Рукописные собрания России: состояние изучения и описания // Археография и текстология древнерусской литературы. СПб.: Альянс-Архео, 2009. С. 213–273.

Флоровский Г., прот. Пути русского богословия / отв. ред. О. Платонов. М.: Ин-т русской цивилизации, 2009.

Шмеман А., протопр. Исторический путь Православия. Киев: Пролог, 2003.

Published

2021-09-12

How to Cite

Panteleev С. (2021). «Crisis of Russian Byzantinism» and Translations of Greek Church Fathers in the Old Rus’. Theological Questions, (1 (3), 134–147. https://doi.org/10.31802/2658-7491-2020-1-3-134-147

Issue

Section

Conferences

Categories