Two Thinkers Discussing Palamism: Fr. Sergius Bulgakov’s Sophiological Palamism and Fr. Georges Florovsky’s Neo-Palamism (the 1920s)

Authors

  • Biryukov Dmitry S. National Research University Higher School of Economics; Sociological Institute of the Russian Academy of Science

DOI:

https://doi.org/10.31802/2658-7491-2020-1-3-13-43

Keywords:

Palamism, Russian philosophy, Russian Patrology, Gregory Palamas, Sergius Bulgakov, Georges Florovsky, Pavel Florensky, Sergius Troitsky, God, Sophia, essence, hypostasis, hypostaticity, energeia, accident, Imiaslavie, Platonism

Abstract

This article develops previous studies of the author on the ways of reception of Palamism in the Russian thought of the early 20th century. Here he reconstructs the historical and intellectual context of reception of Palamism in Sergius Bulgakov and Georges Florovsky, and shows how Florovsky’s understanding of Palamism was formed in the context of his polemical repulsion from Bulgakov’s Sophiology. The author distinguishes two stages in Florovsky’s appeal to Palamite theology: in the 1920s and the 1950s. In this article, the first of them is considered. This stage was due to the fact of the communication between Florovsky and Bulgakov in the 1920s. In this regard, the author considers Bulgakov’s Sophiology, and highlights Pre-Palamite (1910s) and Palamite (1920s) stages in it. In his fundamental work “The Unfading Light” (1917), Bulgakov mentions Sophia as the “fourth hypostasis” in the Godhead. In order to soften this teaching, in his article “Hypostasis and Hypostaticity” (1924) Bulgakov introduces the concept of “hypostaticity” as referring to Sofia, and introduces the Palamite distinction between essence and energies, taking Sofia as a divine energeia, thus endowing an energeia with “hypostaticity”. This step contains pantheistic tendencies. Also, Bulgakov offers the “formulas of Palamism”, suggesting that the divinity of the energies is different from one of the essence. The author reconstructs the intellectual context of these formulas and shows their dependence on the interpretation of Palamism by Pavel Florensky and Sergius Troitsky (despite the fact that they were opponents in the Name-Glorifying dispute). Next, he turns to the correspondence of Georgy Florovsky with Sergei Bulgakov in 1926, and analyzes Florovsky’s polemics with Bulgakov’s sophiological Palamism reflected in it. It is shown that in the course of this polemic, Florovsky, wishing to eliminate Bulgakov’s tendency to the hypostatizing of energeia, speaks of energeia as an accident. Then the author turns to Florovsky’s essay “Creation and Createdness” (1928) and shows that it offers a new reading of Palamism in comparison with Bulgakov’s (and Florensky’s) interpretation of it. Unlike previous researchers, the author sees in this work a direct polemic with Bulgakov’s “Hypostasis and Hypostaticity” concerning the theme of hypostaticity of energeia. In addition, Florovsky here revises and rejects the idea of energeia as an accident and insists that energeia is the same divine as the substance of the Godhead. The author conceives this as a new reading of Palamism for that time and the first step of the Neo-Palamite movement in the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Biryukov Dmitry S., National Research University Higher School of Economics; Sociological Institute of the Russian Academy of Science

Doctor of Philosophy, PhD in Philosophy, Postdoctoral Researcher of the National Research University
Higher School of Economics
20 Myasnitskaya St., Moscow 101000, Russia
Leading Researcher of the Sociological Institute of the Russian Academy of Science
25/14 7-ya Krasnoarmeyskaya St., Saint-Petersburg 190005, Russia

References

Антоний (Булатович), иеросхимон. Апология веры во имя Божие и во имя Иисус. М.: Религиозно-философская библиотека, 1913.

Бриллиантов А. И. Влияние восточного богословия на западное в произведениях Иоанна Скота Эригены. СПб.: Т-во "Печатня С. П. Яковлева", 1898.

Булгаков С. Философия хозяйства. Ч. I: Мир как хозяйство. М.: Путь, 1912.

Булгаков С. Ипостась и ипостасность. (Scholia к "Свету Невечернему") // Сборник, посвящённый Петру Бернгардовичу Струве ко дню 35-летия его научно-публицистической деятельности, 30 января (1890-1925). Прага: [б. и.], 1925. С. 353-371.

Булгаков С. Н. Свет Невечерний. Созерцания и умозрения. М.: Республика, 1994.

Булгаков С., прот. Из памяти сердца. Прага [1923-1924]. Из архива Свято-Сергиевского богословского института в Париже / публ., коммент. А. Козырева, Н. Голубковой; при уч. М. Колерова // Исследования по истории русской мысли. Ежегодник 1998 / ред. М. А. Колеров. М.: ОГИ, 1998. С. 112-256.

Булгаков С. Н. Первообраз и образ. Сочинения. В 2 т. Т. 2: Философия имени. Икона и иконопочитание / сост., вступ. И. Б. Роднянской. М.; СПб: Искусство; Инапресс, 1999.

Булгаков С. Н. Ипостась и ипостасность. (Scholia к "Свету Невечернему") // Булгаков С. Н. Труды о Троичности / сост., примеч. А. Резниченко. М.: ОГИ, 2001. (Исследования по истории русской мысли; т. 6). С. 19-38.

Василий (Кривошеин), мон. Аскетическое и богословское учение св. Григория Паламы // Seminarium Kondakovianum. 1936. Т. 8. С. 99-154.

Евтухова Е. С. Н. Булгаков. Письма к Г. В. Флоровскому (1923-1938) // Исследования по истории русской мысли. Ежегодник 2001-2002 / ред. М. А. Колеров. М.: Три квадрата, 2002. С. 175-226.

Зандер В. А. Протоколы семинаров отца Сергия Булгакова о Софии, Премудрости Божией. 9-й и 10-й семинары, 24 и 31 декабря 1928 г. // Братство Святой Софии. Материалы и документы. 1923-1939 / сост. Н. А. Струве. М.; Париж: Русский путь; YMCA-Press, 2000. С. 113-143.

Лосский В. Н. Отрицательное богословие в учении Дионисия Ареопагита // Seminarium Kondakovianum. 1929. Т. 3. С. 138-144.

Лосский В. Н. Спор о Софии. Париж: Братство св. Фотия, 1936.

Марк Эфесский, архиеп. Силлогистические главы против ереси акиндиновцев о различении божественной сущности и энергии // Лосев А. Ф. Николай Кузанский в переводах и комментариях / сост., вступ., коммент. Е. А. Тахо-Годи. В 2 т. Т. 1. М.: ЯСК, 2016. С. 301-311.

Порфирий (Успенский), еп. История Афона. Ч. III. Отд. 2. СПб.: Императорская Академия Наук, 1902.

Резниченко А. И. "Я не знаю, насколько тверды и самоотверженны миряне парижские.".: пятнадцать писем другу. Письма прот. Г. Флоровского к прот. С. Булгакову (1925- 1943) // Софиология и неопатристический синтез: богословские итоги философского развития. Сборник научных статей / сост. К. М. Антонов, Н. А. Ваганова. М.: ПСТГУ, 2013. С. 115-168.

Софроний (Сахаров), архим. Переписка с протоиереем Георгием Флоровским. Эссекс; Сергиев Посад: Свято-Иоанно-Предтеченский мон-рь; Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2008.

Троицкий С. В. Афонская смута // Святое православие и именобожническая ересь. В 3 ч. Ч. 1 (догматическая). Харьков: Епархиальная типография, 1916. С. 101-148.

Флоренский П., свящ. Имеславие как философская предпосылка // Флоренский П., свящ. Сочинения. Т. 3 (1). М.: Мысль, 2000. С. 252-286.

Флоренский П. А. Переписка священника Павла Александровича Флоренского со священником Сергеем Николаевичем Булгаковым / общ. ред. игум. Андроник (Трубачев); примеч. С. М. Половинкина. Томск: Водолей, 2001.

Флоровский Г. В. Тварь и тварность // Православная мысль. Труды Православного Богословского института в Париже. 1928. № 1. С. 176-212.

Флоровский Г. В. О почитании Софии, Премудрости Божией, в Византии и на Руси // Труды V-го съезда русских академических организаций за границей в Софии, 14-21 сентября 1930 г. Ч. 1. София: [б. и.], 1932. С. 485-500.

Флоровский Г. В. Г. Флоровский - Н. Глубоковскому, 30 марта 1911 г. // Сосуд избранный. История российских духовных школ в ранее не публиковавшихся трудах, письмах деятелей Русской Православной Церкви, а также в секретных документах руководителей советского государства. 1888-1932 / сост., предисл., послесл., коммент. М. Склярова. СПб.: Борей, 1994. С. 111.

Флоровский Г., прот. Тварь и тварность // Флоровский Г., прот. Догмат и история / сост. Е. Холмогоров; ред. В. Писляков. М.: Свято-Владимирское Братство, 1998. С. 108-150.

Флоровский Г., прот. Тварь и тварность // Флоровский Г., прот. Христианство и цивилизация. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиев, В. Л. Селиверстова. М.: РХГА, 2005. С. 280-315.

Флоровский Г., прот. Идея творения в христианской философии // Флоровский Г., прот. Христианство и цивилизация. Избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиев, В. Л. Селиверстова. М.: РХГА, 2005. С. 316-342.

Флоровский Г., прот. Письмо к Н. А. Струве от 18 февраля 1971 г. // Вестник РХД. 2005- 2006. Т. 190. С. 90-93.

Florovsky G. L'Idée de la création dans la philosophie chrétienne // Logos: Revue internationale de la synthèse Orthodoxe. 1928. № 1. P. 3-30.

Gouillard J. Le Synodikon de l'orthodoxie: Édition et commentaire // Travaux et mémoires. 1967. T. 2. P. 1-316.

Gregory Palamas, St. The One Hundred and Fifty Chapters. A Сritical Edition / Ed., Trans. R. E. Sinkewicz. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1988. (Studies and Texts; vol. 83).

Lossky V. La Notion des "Analogies" chez Denys le Pseudo-Aréopagite // Archives d'Histoire Doctrinale et Littéraire du Moyen-Âge. 1931. T. 5. P. 279-309.

Μάρκος Εφέσου. Κεφάλαια συλλογιστικὰ κατὰ τῆς αἱρέσεως τῶν Ἀκινδυνιστῶν περὶ διακρίσεως θείας οὐσίας καὶ ἐνεργείας. Appendix II // Gass W. Die Mystik des Nikolaus Cabasilas vom Leben in Christo. Greifswald: C. A. Koch, 1849. (Beiträge zur kirchlichen Literatur und Dogmengeschichte des griechischen Mittelalters; Bd. 2). S. 217-232.

Staniloae D. Viața și învățătura Sf. Grigorie Palama. Cu trei tratate traduse. Sibiu, 1938.

Бибихин В. В. Материалы к исихастским спорам // Бибихин В. В. Энергия. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2010. С. 346-383.

Бирюков Д. С. Исследование рецепции паламизма в русской мысли начала XX в.: Вопрос о философском статусе паламизма и варлаамизма, его решения и контекст

Вестник ВолГУ. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2018. Т. 23. № 5. С. 34-47.

Бирюков Д. С. "Синэнергетическое откровение реальности": Наблюдения о предыстории, источниках и содержании понятий "символ", "синергия", "энергия" у П. А. Флоренского в контексте рецепции паламизма в русской мысли начала XX в. // Вопросы философии. 2020. № 6. С. 103-115.

Бирюков Д. С. Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 2. Паламитское учение в контексте предшествующей традиции и его рецепция в русской религиозной мысли XX в. (философия творчества С. Н. Булгакова) // Konštantínove listy. 2019. Т. 12. № 2. С. 69-79.

Бирюков Д. С. Тема Божественных энергий как "привходящего" в паламитском учении: смысл, исторический контекст, контекст учения о природе богословского языка // Библия и христианская древность. 2019. Т. 2. № 2. С. 195-211.

Блейн Э. Жизнеописание отца Георгия / пер. с англ. Д. Ханова // Георгий Флоровский: священнослужитель, богослов, философ / общ. ред. Ю. П. Сенокосов. М.: ПрогрессКультура, 1995. С. 7-241.

Ваганова Н. А. Софиология протоиерея Сергия Булгакова. М.: ПСТГУ, 2010.

Гаврилюк П. Георгий Флоровский и религиозно-философский ренессанс. Киев: Дух i лiтера, 2017.

Дунаев А. Г. Комментарии // Путь к священному безмолвию. Малоизвестные творения отцов-исихастов / ред., предисл., примеч. А. Г. Дунаева. М.: Православное Братство Свт. Филарета Митр. Московского, 1999. С. 147-161.

Климов А. Е. Г. В. Флоровский и С. Н. Булгаков. История взаимоотношений в свете споров о софиологии // С. Н. Булгаков: Религиозно-философский путь. Международная научная конференция, посвящённая 130-летию со дня рождения / науч. ред. А. П. Козырев. М.: Русский путь, 2003. С. 86-114.

Резниченко А. И. Категория Имени и опыты онтологии: Булгаков, Флоровский, Лосев // Вопросы философии. 2004. № 8. С. 134-144.

Резниченко А. И. О смыслах имен: Булгаков, Лосев, Флоренский, Франк et dii minores. М.: Регнум, 2012.

Уильямc Р. Богословие В. Н. Лосского: изложение и критика. Киев: Дух i лiтера, 2009.

Klimoff A. Georges Florovsky and the Sophiological Controversy // St. Vladimir's Theological Quarterly. 2005. Vol. 49. № 1-2. P. 67-100.

Sinkewicz R. Christian Theology and the Renewal of Philosophical and Scientific Studies in the Early Fourteenth Century: The Capita 150 of Gregory Palamas // Mediaeval Studies. 1986. Vol. 48. P. 342-346.

Sinkewicz R. E. Introduction // Gregory Palamas, St. The One Hundred and Fifty Chapters. A critical edition / ed., trans. R. E. Sinkewicz. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1988. (Studies and Texts; vol. 83). P. 1-79.

Published

2020-06-15

How to Cite

Biryukov Д. С. (2020). Two Thinkers Discussing Palamism: Fr. Sergius Bulgakov’s Sophiological Palamism and Fr. Georges Florovsky’s Neo-Palamism (the 1920s). Theological Questions, (1 (3), 13–43. https://doi.org/10.31802/2658-7491-2020-1-3-13-43