«The yoke of the Lord is good…» by Feofylact Lopatinsky in theological disputes of the early 18th century

Authors

  • Rogozhin Alexander A. Orel College of Music

DOI:

https://doi.org/10.31802/PWG.2024.11.1.001

Keywords:

justification by faith, Protestantism, soteriology, Feofylact Lopatinsky, theology

Abstract

In the eventful first third of the 18th century, the theological dispute about justification by faith that unfolded between Feofan Prokopovich and Stefan Yavorsky and his supporters played a special role. «Supportes» included the rector of the Slavic-Greek-Latin Academy and archimandrite of the Zaikonospassky Monastery in Moscow, Feofylact Lopatinsky. Feofylact wrote in response to Feofan's «heretical», in his opinion, «The Tale of the Contention of Paul and Barnabas with the Judaizers» his essay «The Yoke of the Lord is Good...». Dedicated, strictly speaking, to a particular issue, «The Good Yoke of the Lord» turned, thanks to the impressive erudition of Feofylact, into a fundamental theological treatise of several hundred pages. However, the treatise was never published, circulating in manuscripts. The author's draft, as well as the first part of the final version of the work, remained in the Synod's collection at the Russian State Historical Archive. In our work, we used manuscripts of the work dating back to the second half of the 18th century, primarily from the Collection of the Moscow Theological Academy of the Manuscripts Department of the Russian State Library. The purpose of the work is to clarify the main arguments and rhetorical techniques of Feofylact, intended to proving the «hereticism» of his opponent. Based on the results of the study, we can come to the conclusion that Feofylact was afraid of the spread of «heretical opinion», primarily from the point of view of the consequences for the strength of the church and state organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogozhin Alexander A., Orel College of Music

C andidate of History, Teacher of Oryol College of Music

rogozhin_alexander@bk.ru

References

Григорьев А. Б. Сочинение митрополита Рязанского и Муромского Стефана Яворского «Иго Господне благо и бремя его легко» // Вестник ПСТГУ. Серия 1: Богословие. Философия. 2011. № 38. С. 101–115.

Зицер Э. Царство Преображения. Священная пародия и царская харизма при дворе Петра Великого. М.: Новое литературное обозрение, 2008.

Корзо М. А. «Иго неудобоносимое». К истории одной дискуссии о Декалоге в русской мысли начала XVIII в. // Постигая добро: сборник статей. К шестидесятилетию Рубена Грантовича Апресяна / Отв. ред. О.В. Артемьева, А.В. Прокофьев. М.: Альфа-М, 2013. С. 235–248.

Корзо М. А. О протестантских влияниях действительных и мнимых: православные катехизисы от Стефана Зизания до Феофана Прокоповича // Вивлioѳика: E-Journal of Eighteenth-Century Russian Studies. Vol. 5. 2017. С. 5–17.

Крашенинникова О. А. «Апокрисис» (1731) Феофилакта Лопатинского — неопубликованный полемический труд против И.Ф. Буддея // Литературные взаимосвязи России XVIII-XIX вв.: по материалам российских и зарубежных архивохранилищ. Вып. 1. / Отв. ред. Н.Д. Блудилина, М.И. Щербакова. М.: У Никитских ворот, 2015. С. 239–295.

Морев И., прот. «Камень веры» митрополита Стефана Яворского, его место среди отечественных противопротестантских сочинений и характеристические особенности его догматических воззрений. СПб., 1904.

Морозов П. Феофан Прокопович как писатель. Очерк из истории русской литературы в эпоху преобразований. СПб., 1880.

Морошкин Н. Я. Феофилакт Лопатинский, архиепископ тверской, в 1706–1741 гг. Исторический очерк // Русская старина. Т. XLIX. 1886 (январь). С. 1–38.

Николаев С. И. Лопатинский Федор Леонтьевич (в монашестве – Феофилакт) // Словарь русских писателей XVIII века. Вып. 2 (К-П) / Отв. ред. А.М. Панченко. СПб.: Наука, 1999. С. 226–227.

Покровский Н. Феофилакт Лопатинский // Православное обозрение. 1872. Декабрь. С. 684-710.

Самарин Ю. Ф. Стефан Яворский и Феофан Прокопович // Он же Сочинения. Т. V. М., 1880.

Смилянская Е. Б. Волшебники. Богохульники. Еретики. Народная религиозность и «духовные преступления» в России XVIII в. М.: Индрик, 2003.

Терновский Ф. Московские еретики в царствование Петра I // Православное обозрение. 1863. № 10. С. 305–347.

Улямаев Т. Р. «Камень веры» митрополита Стефана (Яворского): к истории текста // Труды Саратовской православной духовной семинарии. Вып. XII. 2018. С. 160–190.

Флоровский Г. В. Пути русского богословия. М.: Институт русской цивилизации, 2009.

Хондзинский П., прот. Митрополит Стефан Яворский и архиепископ Феофан Прокопович (По следам диссертации Ю. Ф. Самарина). СПб.: Аксион эстин, 2011.

Хондзинский П., прот. «Ныне все мы болеем теологией». Из истории русского богословия предсинодальной эпохи. М.: Издательство ПСТГУ, 2013.

Ivanov A. V. A Spiritual Revolution: The Impact of Reformation and Enlightenment in Orthodox Russia, 1700-1825. Madison: University of Wisconsin Press, 2020.

Published

2024-10-21

How to Cite

Alexander A. . Р. (2024). «The yoke of the Lord is good…» by Feofylact Lopatinsky in theological disputes of the early 18th century. Theological Questions, (1 (11), 13–30. https://doi.org/10.31802/PWG.2024.11.1.001

Issue

Section

History of the Russian Orthodox Church

Categories