Theodosius of Karoulia as the Author of the First Study of the Moral Theology of St. Theophan the Recluse

Authors

  • Solodov Nikolai V., priest Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PWG.2022.7.1.004

Keywords:

Theodosius of Karoulia, Vasily Kharitonov, Theophan (Kharitonov), St. Theophan the Recluse, Kazan Theological Academy, moral theology

Abstract

 Five months after the death of Theophan the Recluse, in May 1894 a graduate of the Kazan Theological Academy Vasily Kharitonov completed his candidate's work "Review of the main works of bishop Theophan (of Tambov) of moral and ascetic content." It received positive reviews and served as the basis for the dissertation which was carried out in the last, fourth year of the academy, and it became the first study of its kind, specifically devoted to the writings of St. Theophan. In the process of writing, Vasily entered into correspondence with bishop Theophan and received from him not only instructions on the content of the study, but also personal spiritual and ascetic advice on the organization of scientific work and spiritual life in general. The latter was especially important for Vasily during his life choice period: in November 1893, he vowed to become a monk and realized it two and a half years later. Тhen at the end of the obligatory service in the spiritual educational department, he went to Athos, where he ascetized till the end of his life in 1937. He was mostly known under the name of Theodosius, which he received in the schema. His first monastic name was Theophanes. Obviously, this was a sign of adherence to the instructions of St. Theophan, his apprenticeship to the Vyshensky recluse. In this article, we study the context of the paper by V. Kharitonov, carry out its textual analysis and investigate its scientific value, as well as its vital importance for the author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solodov Nikolai V., priest, Moscow Theological Academy

PhD in Physic and Mathematic, Senior Teacher at the Department of Theology at the Moscow Theological Academy

The Academy, Holy Trinity-St.Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

nsolodov@gmail.com

References

А. К-н. Рецензия на книгу: Епископ Феофан. Начертание христианского нравоучения // Богословский библиографический листок. 1891. № 10–11. С. 385–388.

Вышенская пустынь // Церковные ведомости. 1894. № 8. С. 241–250.

Гренков А. И. Идеи и факты педагогики с точки зрения богословствующего педагога // Православный собеседник. 1888. Февраль. С. 193–214; Апрель. С. 574–595; Август. С. 404–435.

Гренков А. Отзыв о сочинении В. Харитонова на тему «Обозрение главных сочинений Преосв. Феофана (Тамбовского) нравственно аскетического содержания» // ГА РТ. Ф. 10. Оп. 2. Д. 2067. Л. 2–3.

Духовный дневник иеросхимонаха Феодосия Карульского // Русский паломник. 2001. № 23. С. 25–43; № 24. С. 95–101.

Иеросхимонах Макарий — питомец карульских исихастов // Русский паломник. 2002. №25. С. 21–30.

Иустин (Полянский), еп. Нравственное учение св. отца нашего Исаака Сирина // Сочинения Иустина, епископа Рязанского и Зарайского: в 12 т. Т. 2. М., 1895. С. 243–402.

Непрестанно молитесь! О молитве Иисусовой / сост. еп. Марк (Арндт). Мюнхен: Изд.??, 1990.

О Преосвященном епископе Феофане. Воспоминания Вышенского инока // Церковные ведомости. № 10. С. 328–337.

Письма святителя Феофана Затворника к будущему старцу Феодосию Карульскому Святогорцу // Русский паломник. 2001. № 24. С. 103–107.

Поминовение в Бозе почившего епископа Феофана в С.-Петербурге // Церковные ведомости. 1894. №4. С. 119–121.

Преосвященный Феофан как писатель-богослов // Церковный вестник. 1894. № 4. С. 51–53; № 6. С. 83–85.

Протоколы заседаний Совета Казанской духовной академии. Казань: Тип. Имп. ун-та, 1891.

Протоколы заседаний Совета Казанской духовной академии. Казань: Тип. Имп. ун-та, 1893.

Смирнов А., свящ. Отзыв о курсовом сочинении студента XXXV курса Василия Харитонова «Обозрение главных сочинений Преосвященного Феофана Тамбовского нравственно-аскетического содержания» // ГА РТ. Ф. 10. Оп. 2. Д. 2067.

Солодов Н. В., свящ. Дневник Феодосия Карульского. «На пути в объятия Отчи». [Электронный ресурс]. URL: https://bogoslov.ru/article/6172271 (дата обращения: 20.03.2022).

Солодов Н. В. Иеросхимонах Феодосий (Харитонов) в воспоминаниях свящ. Николая Коноплёва. [Электронный ресурс]. URL: https://bogoslov.ru/article/6172977 (дата обращения: 21.03.2022).

Суворов И. Н. Черновые записи // ГА ВО. Ф. 883. Оп. 1. Д. 165.

Феофан Затворник, свт. Мысли на каждый день года по церковным чтениям из Слова Божия / 2-е изд. Изд. Афон. Рус. Пантелеимонова монастыря. М.: Типо-лит. И. Ефимова, 1890.

Феофан Затворник, свт. Четыре неизданных письма // Символ. 1985. № 13. С. 194–203.

Феофан (Харитонов), иером. Важное значение законоучительской деятельности священника в церковно-приходской школе // ТЕВ. 1896. № 43. С. 1140–1149.

Феофан (Харитонов), иером. Обозрение главных сочинений Преосвященного Феофана Тамбовского нравственно-аскетического содержания // ВЕВ. 1898. № 2. С. 35–38; № 3. С. 66–71; № 4. С. 86–89; № 6. С. 151–153; № 7. С. 163–167; № 8–9. С. 196–202; № 10. С. 244–247; № 11. С. 268–273; № 12. С. 289–295; № 14. С. 344–347; № 17. С. 395–398; № 18. С. 411–420; № 19. С. 441–447; № 20. С. 469–477; № 21. С. 505–510; № 22. С. 539–547; № 23. С. 565–578; № 24. С. 597–610.

В. Х[аритонов]. Мысли Преосвященного Феофана Тамбовского о христианском воспитании детей // СЕВ. 1896. № 3. С. 131–138.

Харитонов В. Обозрение главных сочинений Преосвященного Феофана Тамбовского нравственно-аскетического содержания. Кандидатское сочинение // ГА РТ. Ф. 10. Оп. 2. Д. 313.

Published

2022-03-15

How to Cite

Solodov Н. (2022). Theodosius of Karoulia as the Author of the First Study of the Moral Theology of St. Theophan the Recluse. Theological Questions, (1 (7), 53–66. https://doi.org/10.31802/PWG.2022.7.1.004

Issue

Section

Russian Patrology

Categories