Neo-Patristic Synthesis: Possibilities in Natural Science

Authors

  • Rupova Rozaliya M. Moscow Theological Academy; Russian State Social University

DOI:

https://doi.org/10.31802/PWG.2021.6.2.001

Keywords:

Georges Florovsky, natural sciences, Neo-Patristic synthesis, theology of culture, theology of personality

Abstract

The paper provides a rationale for the possibility of expanding the scope of such a significant area of modern theology as Neo-Patristic synthesis. Historically, this trend was formed in the midst of the Russian post-revolutionary emigration of the 20th century and included humanitarian knowledge. Sections of theology, history, philosophy, social sciences were platforms for heated discussions and constituted a research field for Archpriest Georges Florovsky, the founder of this trend, and for his followers. The development of the concept at the turn of the millennium and in the 21st century followed the path of anthropologization. Based on the position of Fr. Georges, who positioned theology as a universal, without exception, way of considering all aspects of culture, the author proposes to include natural science in the field of Neo-Patristics. This will open up the prospect of building a systemic theology of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rupova Rozaliya M., Moscow Theological Academy; Russian State Social University

Doctor of Philosophy, Professor at the Department of Biblical Studies at the Moscow Theological Academy, Associate Professor at the Department of Theology at the Russian State Social University

The Academy, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad, 141312, Russia

rozaliya-rupova@yandex.ru

References

Агапов О. Д. Очерки синергийной социальной философии. Казань: Познание, 2008.

Брэдшоу Д. Христианский подход к философии времени // Метапарадигма. Альманах: богословие, философия, естествознание. 2015. № 6. С. 70–78.

Василюк Ф. Е. На подступах к синергийной психотерапии // Фонарь Диогена: проект синергийной антропологии в современном гуманитарном контексте / отв. ред. С. С. Хоружий. М.: Прогресс-Традиция, 2010. С. 620–642.

Вернадский В. И. О научном мировоззрении // Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. М.: Айрис-пресс, 2008. С. 184–241.

Гайденко П. П. Христианство и генезис новоевропейского естествознания // Философско-религиозные истоки науки / отв. ред. П. П. Гайденко. М.: Мартис, 1997. С. 44–83.

Иоанн (Зизиулас), митр. Бытие как общение: очерки о личности и Церкви. М.: Свято-Филаретовский Православно-христианский ин-т, 2006.

Иоанн (Зизиулас), митр. Общение и инаковость: новые очерки о личности и Церкви. М.: ББИ, 2012.

Катасонов В. Н. Цивилизационный кризис ХХ столетия и Православие // Катасонов В. Н. Христианство. Культура. Наука. М.: ПСТГУ, 2012. С. 21–36.

Копейкин К., прот. Что есть реальность? Размышляя над произведениями Эрвина Шрёдингера. СПб.: СПбГУ, 2014.

Лега В. П. История западной философии: в 2 ч. М.: ПСТГУ, 2014.

Михайлов П. Б. Компетенции рациональности в богословии // Михайлов П. Б. Категории богословской мысли. М.: ПСТГУ, 22015. С. 39–54.

Мумриков О., иерей. Концепции современного естествознания: христианско-апологетический аспект. Сергиев Посад: МДА, 2014.

Нестерук А. Логос и космос: богословие, наука и православное предание. М.: ББИ, 2006.

Петрунин В. В. Политический исихазм и его традиции в социальной концепции Московского Патриархата. СПб.: Алетейя, 2009.

Рупова Р. М. Неопатристический синтез: христианская альтернатива глобальному кризису цивилизации. СПб.: Алетейя, 2017.

Рупова Р. М. Неопатристический синтез как религиозно-философское течение ХХ–XXI в.: религиоведческо-антропологический анализ: дис. ... д-ра филос. н. М., 2018.

Сержантов П. Б. Исихастская антропология о временном и вечном. М.: Центр библейско-патрологических исследований Отдела по делам молодёжи РПЦ; Православный паломник, 2010.

Толкования на Лк. 10:38 свт. Игнатия Брянчанинова и блаж. Феофилакта Болгарского. [Электронный ресурс]. URL: http://bible.optina.ru/new:lk:10:38 (дата обращения 29.11.2021).

Тростников В. Н. Вера и разум: европейская философия и её вклад в познание истины. М.: Грифон, 2010.

Флоровский Г. В., прот. Оправдание знания // Флоровский Г. В., прот. Вера и культура: избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГИ, 2002. С. 343–349.

Флоровский Г. В., прот. Христианство и цивилизация // Флоровский Г. В., прот. Вера и культура: избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГИ, 2002. С. 641–649.

Флоровский Г. В., прот. Вера и культура // Флоровский Г. В., прот. Вера и культура: избранные труды по богословию и философии / сост. И. И. Евлампиев; примеч. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГИ, 2002. С. 650–670.

Хоружий С. С. К феноменологии аскезы. М.: Изд. гуманитарной литературы, 1992.

Хоружий С. С. Род или недород? Заметки к онтологии виртуальности // Хоружий С. С. О старом и новом. СПб.: Алетейя, 2000. С. 339–353.

Хоружий С. С. Исследования по исихастской традиции: в 2 т. СПб.: РХГА, 2012.

Хоружий С. С. Восточно-христианский дискурс и проблема техники // Хоружий С. С. Опыты из русской духовной традиции. М.: Ин-т св. Фомы, 2018. С. 553–567.

Шмалий В., свящ. Космология святых Отцов Каппадокийцев: вклад в современный диалог науки и богословия // Альфа и Омега. 2003. № 2 (36). С. 152–170.

Published

2021-11-15

How to Cite

Rupova Р. М. (2021). Neo-Patristic Synthesis: Possibilities in Natural Science. Theological Questions, (2 (6), 15–24. https://doi.org/10.31802/PWG.2021.6.2.001

Issue

Section

Docmatic Theology

Categories