The Fall as a Worldwide Catastrophe and the Problem of Elaboration a Language for Its Description

Authors

  • Skvortsov Mikhail A. Scokovo Institute of Science and Technology; L. D. Landau Institute for Theoretical Physics of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31802/BSCH.2020.1.1.003

Keywords:

primordial World, the Fall, knowledge, science, religion, bishop Basil (Rodzianko), archpriest Leonid Tsypin, deacon Nicholay Serebryakov

Abstract

The article focuses on one of the key problems on the verge of biblical and secular sciences - knowledge of the state of the World before and after the Fall. In describing the consequences of the Fall, three approaches have been developed that have their own characteristic representatives: bishop Basil (Rodzianko), who believed that there are no correlations between the primordial and the fallen World; archpriest Leonid Tsypin - the catastrophe of the Fall did not radically change the laws of the universe; deacon Nicholay Serebryakov - the global catastrophe of the Fall had a categorical effect on the state of the World, but did not completely destroy its continuity with the primordial World. Attention is also paid to the gnosiological question: could it be possible to bring rational knowledge to God?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Skvortsov Mikhail A., Scokovo Institute of Science and Technology; L. D. Landau Institute for Theoretical Physics of the Russian Academy of Sciences

Doctor of Physical and Mathematical Sciences, Professor of Scokovo Institute of Science and Technology, Senior Researcher of L. D. Landau Institute for Theoretical Physics of the Russian Academy of Sciences

8, Institutsky prospect, Chernogolovka, Moscow Region 142432, Russia

skvor@itp.ac.ru

References

Basilius Seleuciensis. Oratio 2. Ejusdem in Adamum // PG. T. 85. Col. 38A-49AB.

Василий Великий, свт. Творения: в 2 т. М.: Сибирская благозвонница, 2012.

Григорий Богослов, свт. Собрание творений. Т. 1. Сергиев Посад: СТСЛ, 1994.

Григорий Нисский, свт. Об устроении человека. СПб.: Аxioma, 1995.

Григорий Палама, свт. Беседы (омилии): в 3 т. М.: Паломник, 1993.

Григорий Синаит, прп. Творения. М.: Новоспасский монастырь, 1999.

Иоанн Дамаскин, прп. Творения. М.: Индрик, 2002.

Иоанн Златоуст, свт. Полное собрание творений: в 12 т. СПб.: СПбДА, 1898.

Ириней Лионский, сщмч. Творения. М.: Паломник, 1994.

Иустин (Попович), прп. О первородном грехе. Пермь: Панагия, 1999.

Максим Исповедник, прп. Творения: в 2 т. М.: Мартис, 1993-1994.

Симеон Новый Богослов, прп. Творения. Т. 1. Сергиев Посад: СТСЛ, 1993.

Буфеев К., прот. «Модель Согласования» Салтыкова-Серебрякова или «новое платье короля» // Православное осмысление творения мира и современная наука. XVI Международные Рождественские образовательные чтения: сборник докладов. М., 2008.Вып. 4. С. 46-73.

Василий (Родзянко), еп. Теория распада Вселенной и вера отцов. М.: Паломник; Грааль, 1996.

Гоманьков А. В. Идея эволюции в палеонтологии и в Священном Писании // Наука и вера. Материалы научных семинаров. СПб: Институт Высшая религиозно-философская школа, 2003. Вып. 6. С. 33-49.

Гоманьков А. В. Как описать историю мира? Теория эволюции, креационизм и христианское вероучение // ЖМП. 2010. № 9. С. 82-89.

Иваненков В. В. Соотнесение Шестоднева и науки: проблема двух векторов времени.[Электронный ресурс]. URL: http://archive.bogoslov.ru/text/3734243.html (дата обращения 03.09.2019).

Иерофей (Влахос), митр. Православная психотерапия. М.: СТСЛ, 2015.

Иларион (Алфеев), еп. Священная тайна Церкви. СПб.: Изд. Олега Абышко, 2007.

Киприан (Керн), архим. Православное пастырское служение. Клин: Фонд Христианская жизнь, 2002.

Мумриков О., прот., Тимофеев А., прот. Авторская дискуссия «Эволюция человека» //Мозговой штурм. Избранные дискуссии / сост. и ред. А. Урманцева. М.: СВР-Медиапроекты, 2013. С. 47-87.

Петров В. В. Максим Исповедник: онтология и метод в византийской философии VII в.М.: ИФ РАН, 2007.

Салтыков А., прот. Творение мира в святотеческой традиции // «Вся премудростию сотворил еси…». Труды семинара ПСТГУ «Наука и вера». М.: ПСТГУ, 2011. Вып. 1. С. 6-87.

Салтыков А., прот. Художественный принцип Божественного творения мироздания //Сборник статей «Искусство христианского мира». М.: ПСТГУ, 2007. № 10. С. 15-34.

Серафим (Роуз), иером. Православное понимание книги Бытия. М.: Российское отделение Валаамского общества Америки, 1998.

Серебряков Н. С. Образ «кожаных риз» при описании результатов грехопадения в человеке и в мире // XIII Ежегодная Богословская конференция ПСТБИ: Материалы.М.: ПСТБИ, 2003. С. 96-100.

Серебряков Н. С. Проблема согласования библейского повествования о творении мираи современных научных данных: дипломная работа. М.: ПСТБИ, 2002.

Серебряков Н. С. Проблема соотнесения библейского повествования о творении мираи человека с научным естествознанием // «Вся премудростию сотворил еси…».Труды семинара ПСТГУ «Наука и вера». М.: ПСТГУ, 2011. Вып. 1. [Электронный ресурс]. URL: http://archive.bogoslov.ru/text/2476686.html (дата обращения 10.09.2019).

Стеняев О., прот. Семейная жизнь ветхозаветных патриархов (Авраам, Исаак, Иаков).Сергиев Посад: СТСЛ, 2009.

Храмов А. В. Эволюция и грехопадение в западном богословии XIX-XX веков // БВ. 2018.№ 30 (3). С. 69-96.

Цыпин Л., прот. Вселенная, Космос, Жизнь - Три Дня Творения. Киев: Пролог, 2008.

Цыпин Л., свящ. Так чем же являются Дни Творения? Центральная проблема экзегетики Шестоднева. Киев: Пролог, 2005.

Чернявский А. Л. Грехопадение и научная картина мира в православном богословиии в богословии Тиллиха. [Электронный ресурс]. URL: http://archive.bogoslov.ru/text/3695213.html (дата обращения 15.10.2019).

Published

2020-06-15

How to Cite

Skvortsov М. А. (2020). The Fall as a Worldwide Catastrophe and the Problem of Elaboration a Language for Its Description. Biblical Scholia, (1 (1), 49–79. https://doi.org/10.31802/BSCH.2020.1.1.003

Issue

Section

Biblical Apologetics

Categories