On the methodology of teaching church history

Authors

  • Pervushin M.V. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/CHIST.2019.1.1.021

Keywords:

interdisciplinarity, History, Philology, Methodology, Humanities

Abstract

The article is devoted to methodological issues facing contemporary researchers in the field of humanities, in particular the problems of interdisciplinary links in church-historical scholarship and the dangers of reductionism. The process of wide differentiation of scientific disciplines is inseparably connected with education in XIX century. This situation ensured a rapid development of science. The historical disciplines of Moscow University serve as an example. A number of historians advocated a broad interaction of the sciences in the study of history. The task of historical science was to avoid reductionism, to move away from isolated, narrowly understood historical research, to practice its multidirectionality, i.e. integrality. Philology helps history to free itself from one-sidedness. The historian, who comprehends the nature of social information, which he perceives through a historical source (usually a text), and, on the other hand, the literary scholar, who studies the nature of information perceived through the same text, go beyond narrow professional research goals and objectives, and the convergence of their research approaches seems very promising. The theories and methodology borrowed from literary studies have had a significant impact on the current state of historical knowledge. The broader the range of competences a professional possesses, the better research he/she will be able to carry out within a particular scientific field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pervushin M.V., Moscow Theological Academy

D. in Theology, Ph.D. in Philology, Associate Professor of Ecclesiastical History, MDA

141300, Sergiev Posad, Trinity-Sergius Lavra, Academy   1609pm@gmail.com

References

L'Histoire et ses méthodes / Samaran Ch. Paris: Publishedby Gallimard, 1961.

Lucas С. Introduction // Constructing the Past: Essays in Historical Methodology / Edited by Jacques Le Goff and Pierre Nora with an introduction by Colin Lucas. Cambridge: UniversityPress, 1985.

Акты, собранные в библиотеках и архивах Российской империи Археографической экспедициею императорской Академии наук. Т. 1. СПб.: Типография II отделения собственной Е. И. В. канцелярии, 1836.

Барт Р. От произведения к тексту // Барт Р. Избранные работы. Семиотика, поэтика. М., 1994.

Белявский М.Т. М. В. Ломоносов и основание Московского университета / Под ред. М.Н. Тихомирова; Моск. ордена Ленина гос. ун-т им. М.В. Ломоносова. [М.]: Изд-во Моск. ун-та, 1955.

Витгенштейн Л. Философские работы. Ч. I. / Пер. с нем., сост., вступ. ст., прим. М.С. Козловой. М.: Гнозис, 1994.

Голубинский Е.Е. История Русской Церкви. Т. 2. М.: Университетская типография, 1900.

Дюби Ж. Развитие исторических исследований во Франции после 1950 года // Одиссей. Человек в истории. М.: Наука, 1991.

Емченко Е.Б. Стоглав. Исследования и текст. М.: Индрик, 2000.

Источниковедение: Теория. История. Метод. Источники российской истории. Учеб. пособие / И.Н. Данилевский, В.В. Кабанов, О.М. Медушевская, М.Ф. Румянцева. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т: Ин-т «Открытое о-во», 1998.

Кант И. Критика чистого разума / Пер. Н.О. Лосского. М.: Академический проект, 2015.

Карсавин Л.П. Философия истории. СПб., 1993.

Конт О. Общий обзор позитивизма / Под ред. Э.Л. Радлова; пер. с фр. И.А. Шапиро. М.: Книжный дом «Либроком», 2011.

Копейкин К., прот. Богословский и естественнонаучный взгляд на онтологическую природу мироздания // Метафизика. 2001. № 1.

Кун Т. После «Структуры научных революций». М.: Харвест, 2014.

Лаппо-Данилевский А.С. Методология истории. М.: Издательский дом «Территория будущего», 2006.

Лотова И.П. Проблемы междисциплинарности социально-психологических исследований // Развитие методологии междисциплинарныхисследований в области воспитания и социализациидетей. Сборник научных статей / под ред. Г.Н.Филонова, И.В. Усольцевой. М.: ИСВ РАО, 2014.

Петров М.К. Язык. Знак. Культура. М.: Наука,1991.

Полное собрание законов Российской империи. I. Т. XXVIII.

Полное собрание законов Российской империи. II. Т. X.

Полное собрание законов Российской империи. II. Т. XXXVIII.

Полное собрание законов Российской империи. III. Т. IV.

ПСРЛ. Т. 6. СПб., 1853.

Пэнто Р., Гравитц М. Методы социальных наук / Пер. с фр. М., 1972.

Сборник постановлений по Министерству народного просвещения. Т. II. СПб., 1864.

Смирнов С.Н. Некоторые тенденции развития междисциплинарных процессов в современной науке // Вопросы философии. 1985. № 3.

Собрание узаконений и распоряжений рабочего и крестьянского правительства. 1921. №19.

Степин В.С. Теоретическое знание. М.: Прогресс-Традиция, 1999.

Февр Л. Бои за историю. М.: Наука, 1991.

Шарапов Ю.П. Лицей в Сокольниках. Очерк истории ИФЛИ — Московского института истории, философии и литературы им. Н.Г. Чернышевского (1931–1941). М., 1995.

Published

2019-06-15

How to Cite

Pervushin М. (2019). On the methodology of teaching church history. The Church Historian, (1 (1), 270–282. https://doi.org/10.31802/CHIST.2019.1.1.021

Issue

Section

Pedagogical studies

Categories