The Liturgical commemoration of the Byzantine Emperor in the context of the History of the Establishment of the Autocephaly of the Russian Church
DOI:
https://doi.org/10.31802/CH.2024.16.2.001Keywords:
The history of liturgical commemoration, Russia, Byzantium, XII-XV centuries, Slavic handwritten service booksAbstract
Significant attention in church historical science is traditionally paid to the event of the establishment of autocephaly of the Russian Orthodox Church (1589) among the important issues. Obviously, the fact of the official approval of the independent existence of Orthodoxy in Russia (without dependence of Constantinople) had its long prehistory. This applies to both church and interstate relations, including their liturgical component. The author of the article analyzes the process of gradual transition from the practice of liturgical commemoration of the Byzantine emperor, which was interpreted as entering the jurisdiction of the latter, to the practice of church prayer for their own princes on the basis of handwritten service books, as well as a number of other written monuments. The very transition to regular liturgical commemoration of local princes took place in Russia long before the fall of the Christian empire on the shores of the Bosphorus and even before the rupture of official church relations between Moscow and Constantinople due to the conclusion of the Ferraro-Florentine Union. It can be said that the liturgical commemoration of the Russian princes took place already from the turn of the XII-XIII centuries and this is based on the data of the handwritten service books. This allows us to take a fresh look at the process of Russian-Byzantine relations’ growing crisis.
Downloads
References
АИ. Т. I. СПб., 1841.
Деяние Константинопольского Собора 1593 года, которым утверждено патриаршество в России. Цит. по: Труды Киевской духовной академии. 1865. Т. III. Киев: типография Киево-Печерской Лавры, 1865. С. 237–248.
Иустин Философ, мч. Святого Иустина Апология I, представленная в пользу христиан Антонину Благочестивому // Памятники древней христианской письменности в русском переводе. Т. III. М.: Типография Каткова, 1862. С. 31–104.
Константинопольского патриарха Антония IV грамота к великому князю Василию Дмитриевичу с известием о мерах, принятых против непокорных митрополиту новгородцев и с укоризною за неуважение к патриарху и царю // Русская историческая библиотека. СПб., 1880. Т. VI. С. 265–276.
Послание русских епископов литовским, о пребывании в прежнем союзе с митрополитом Ионой и несообщении с Григорием, поставленном в Риме на Киевскую митрополию // Сборник памятников по истории церковного права. Выпуск I. Сост. В.Н. Бенешевич. Петроград, 1914. С. 56–58.
Собрание древних литургий восточных и западных. Анафора: евхаристическая молитва / Сост. Гупало Г.М. М.: «Даръ», 2015. 1024 с.
Служебник [рукопись]. Б. м. XIV в. [Электронный ресурс]. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01004321668?page=25&rotate=0&theme=white (дата обращения: 30.12.2023).
Служебник Софийского собрания РНБ XIII в // РНБ. Ф. 728. Соф. 518. 46 л.
Служебник Антония Римлянина». ГИМ. Син. № 605. [Электронный ресурс]. URL: https://catalog.shm.ru/entity/OBJECT/178244?index=0&paginator=entity-set&entityType=OBJECT&entityId=178243&attribute=like_predm (дата обращения: 11.05.23).
Служебник Варлаама Хутынского. Нач. XIII в. // ГИМ. Син. 604. [Электронный ресурс]. URL: https://catalog.shm.ru/entity/OBJECT/178243?fund=21&index=75 (дата обращения: 11.05.23).
Служебник [рукопись]. Б. м. XIV в. Л. 12. [Электронный ресурс]. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01004321668?page=25&rotate=0&theme=white (дата обращения: 30.12.2023).
Феофил Антиохийский, свт. Феофила к Автолику // Сочинения древних христианских апологетов. СПб.: Алетейя, 1999. С. 128–194.
Афанасьева Т.И. Заамвонные молитвы в синайском глаголическом миссале XI в. и в славянских служебниках XIII–XV вв. // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2011. Сер. 9. Вып. 3. С. 65–76.
Васса (Ларина), ин. Поминовение светской власти в византийском богослужении как выражение отношения Церкви к государству // Православное учение о церковных таинствах: Материалы V Международной богословской конференции Русской Православной Церкви, 2007. С. 441–454.
Дьяконов М.А. Очерки общественного и государственного строя Древней Руси. СПб.: Наука, 2005. 383 с.
Желтов М., свящ. Формы поминовения церковных иерархов за божественной литургией в русской и украинской традиции // Воссоединение Киевской митрополии с Русской Православной Церковью. 1676–1686 гг. Исследования и документы. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2019. С. 884–894.
Петрушко В.И. История Русской Церкви с древнейших времен до установления патриаршества. Изд. 2. М.: Изд. ПСТГУ, 2007. 356 с.
Прохоров Г.М. Этническая интеграция в Восточной Европе в XIV веке (от исихастских споров до Куликовской битвы) // Прохоров Г.М. Русь и Византия в эпоху Куликовской битвы. Статьи. СПб.: Алетейя, 2000. 287 с.
Рубан Ю. И., Турилов А. А. Антония Римлянина служебник // Православная энциклопедия. Т. II. М., 2001. С. 695.
Сметанин В.А. О византийской аргументации теории универсальной власти (на исходе XIV столетия) // Античная древность и средние века, Вып. 27. 1995. С. 46–57.
Цыпин В., прот. Диптих и первенство в диптихе // Праксис. Выпуск 1. Сергиев Посад: Изд. МДА, 2019. С. 75–94).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.