The power of the Roman emperors in the understanding of ancient Christians

Authors

  • Hieromonk Klavdian (Menshikov) Yekaterinburg Theological Seminary

DOI:

https://doi.org/10.31802/CH.2024.15.1.001

Keywords:

Rome, statehood, titles, centralization of power, monarchy, autocracy, Christianity

Abstract

One of the directions of ecclesiastical science is to consider the history of the formation of the Roman and its successor Byzantine statehood from a Christian perspective. Within the framework of this topic, it is advisable to re-review the main stages of the process of concentrating power in the hands of the Roman emperors, taking into account the connection of the ideology of the Russian autocracy with the Byzantine, and through it with the ancient Roman paradigm. The inability of the republican system to control the situation throughout the Mediterranean under the domination of Rome led to the strengthening of the power of the princeps. The analysis of the content of a number of titles characterizing the position of the «first citizen» to some extent «sheds light» on the process of reconstruction of the monarchical regime of government in Rome. The understanding by ancient Christians of the princeps’ high social position and the degree of their influence on state affairs, was reflected in some ecclesiastical texts, including biblical texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hieromonk Klavdian (Menshikov), Yekaterinburg Theological Seminary

Lecturer of the Department of Church and Practical Disciplines of

the Yekaterinburg Theological Seminary

References

Андреева Л. А. Местник Божий на царском троне: христианская цивилизационная модель сакрализации власти в российской истории. М., 2002.

Буасье Г. Римская религия: от Августа до Антонинов / Пер. М. Корсак. М.: Типография Мамонтова, 1878.

Буркхард Я. Век Константина Великого / Пер. с англ. Игоревского Л. А. М.: ЗАО Центрполиграф, 2003.

Бутин А. А. Хронотоп принципата I — начала II в. (по произведениям Корнелия Тацита). Дисс. … канд. ист. наук: 24.00.01. Ярославль, 2014.

Ващева И. Ю. Евсевий Кесарийский и становление раннесредневекового историзма. СПб.: Алетейя, 2006.

Вейсман А. Д. Греческо-русский словарь. М.: ГЛК Ю. А. Шичалина, 1991.

Гийу А. Византийская цивилизация / Пер. с франц. Д. Лоевского. Екатеринбург: У-Фактория, 2005.

Гуськов Е. А. Фигура императора в культуре ранней Римской империи: автореф. дис. … канд. ист. наук: 24.00.01. Саратов, 2013.

Дагрон Ж. Император и священник: этюд о византийском «цезарепапизме» / Пер. и науч. ред. А. Е. Мусина; под общ. ред. И. П. Медведева. СПб.: Филологический факультет СПбГУ; Нестор-история, 2010.

Дворецкий И. С. Древнегреческо-русский словарь. Т. I. М.: Гос. изд. иностранных и национальных словарей, 1958.

Дворецкий И. Х. Латинско-русский словарь. М.: Изд. «Русский язык», 1976.

Доценко И. И. Императорская регалия: происхождение, генезис и символика державы. М.: МИОО, 2014. [Электронный ресурс]. URL: https://www.academia.edu/9829173/ (дата обращения: 17.09.2022).

Доценко И. И. Царские инсигнии в верованиях и культурах древних индоевропейских народов. М.: МИОО, 2012.

Император / ПЭ. Т. XXII. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2009. С. 393–406.

Исаева И. А. Римский принципат в трактовке Тацита // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 2. Вып. 1. 2009.

Карлос К., Карлос Ф. Римские императорские монеты. Мадрид-Барселона: Graficinco, S. A., 1996.

Князький И. О. Император Диоклетиан и закат античного мира. СПб.: Алетейя, 2010.

Конопаткин В. А., Скворцов А. М. Титулатура императоров поздней Римской империи (конец III — середина V вв.) // Гуманитарные и юридические исследования. 2022. № 2. С. 214–223.

Крист К. История времен римских императоров от Августа до Константина: Историческая библиотека Бека / ред. Н. И. Диденко. Т. 1. Ростов-на-Дону: Феникс, 1997.

Курганов. Ф. А. Отношения между церковной и гражданской властью в Византийской империи: обзор эпохи образования и окончательного установления характера взаимоотношений между церковной и гражданской властью в Византии (325–565). Казань, 1880.

Лемерль П., Кицикис Д. На перекрёстке цивилизаций: сборник / Пер. с фр.: Т. Б. Пошерстник, Б. Б. Павлов; Науч. ред.: О. В. Родионов. М.: Весь Мир, 2006.

Леус В. А. Сципион Африканский и титул Imperator в политической системе Римской республики // Известия Саратовского университета. 2010. Т. 10. № 1.

Машкин Н. А. Принципат Августа: происхождение и социальная сущность. М., Л.: Изд. АН СССР, 1949.

Межерицкий Я. Ю. «Восстановленная республика» императора Августа. М.: Русский фонд содействия образованию и науке, 2016.

Моммзен Т. История римских императоров / Пер. с нем. Т. А. Орестовой. СПб., 2002.

Полевой В. М. Искусство Греции: Древний мир, Средние века, Новое Время. М.: Советский художник, 1984.

Поляковская М. А. Византийский дворцовый церемониал XIV в.: «театр власти». Екатеринбург: Изд. Уральского университета, 2011.

Токарев А. Н. Становление официальной идеологии императора Августа. Х.: ХНУ им. В. Н. Каразина, 2011.

Цыпин В., прот. Каноническое право. М.: Изд. Сретенского монастыря, 2009.

Штаерман. Е. М. Социальные основы религии Древнего Рима. М.: Наука,1987.

Dvornik F. The ecumenical councils. New York: Hawthorn Books, 1961.

Henry Chadwick. Constantin and the Council of Nicaea // Henry Chadwick. The early Church. England: Penguin Group, 1993.

Published

2024-03-15

How to Cite

Menshikov К. (2024). The power of the Roman emperors in the understanding of ancient Christians. The Church Historian, (1 (15), 15–28. https://doi.org/10.31802/CH.2024.15.1.001